Boggieproblem med pro x2

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Ja som sagt.. Jag har ett problem med boggien på min skoter.
De är så att ibland funkar den fin fint :) och ibland ligger den i botten hela tiden. Sen efter att jag har kört ett tag så kan den bara ha lyckats bli till sig och då är den helt perfekt.
Är det någon som har haft nåt liknande problem eller finns det nån som vet vars felet kan vara ? :hmmmm:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Är det när du kör eller när du stannar??
Om det är som så att ibland när du stannar skotern så känns den jävligt kass och svampig i fjädringen och den inte orkar hela vägen upp, ksanke till och med att den "glappar" 10cm om du förstår vad jag menar. Isf är det inget fel alls.
Så gör min också, och polarens ProXr.

Kan inte exakt hur det fungerar (kom kolla upp det om du vill) men beroende på hur underlaget ser ut där du stannar om det är knöl under främmre delen eller under bakre delen av boggin så kan detta fenomen uppstå.

Som sagt, inget som är fel. Man jag kan ju inte garantera att det är detta som är fel men kan vara.
OCH, det är ju då vid stillastående, inte under körning.

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Är dämparen i behov av renovering ifall den gör som ovanstående skrev?
Min Pro-x gör nämligen så någon gång ibland. klickern på 7 och fjädrarna på lösaste.
När den är normal känns den rätt bra. lagomt mjuk första biten sen blir den hård mot mitten/slutet. Men ibland faller den ihop 10cm lite väl lätt tycker jag.
Någon med samma problem? eller ska det vara så? inte märkt besvär under körning. mest att det verkar konstigt...

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Fjädringen på min X2 var också helt värdelös trots nyrenoverade dämpare. Funkade hyffsat ibland men för det mesta var den kass. Men det har ju varit en hel del problem med just dom där Walker Evans dämparna från fabrik, alltfrån metallspån sen montering och kort livslängd på tätningar m.m. Medans vissa är skitnöjda med hur deras dämpare funkar. Är det skiftande kvalité på dämparna eller är vissa ägare tokig som förväntar sig bra fjädring på en cross replica? Sen är ju klicker vredena ett skämt, sitter enbart för syns skull..

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
På min sänkte jag främre infästningen till boggien med 7/8 tum (ca 22mm.) Har dock fått byta ut bakre dämparen då locket lossnade å drog sönder gängorna. Fick tag i en iq 440 dämpare från en 05a som gick dit med minmala modifieringar å nu funkar boggien klockrent åker inte ens med fjädrarna på full förspänning trots 100+kg.

Ska dock byta till mjukare fjädrar i framvagnen då den knappt fjädrar med så lite förspänning att fjädertallrikarna nästan ramlar lös.