Boggin slår igenom

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Vad göra för att få boggin hårdare på min ZL600?
Den vill på slå igen om så fort leden blir lite sämmre. Framdämparen är ställd på mitten och bak har jag på hårdaste. Den känns stenhård när man är stillastående men på leden känns den allderles för mjuk!

Skulle en Snopro gasdämpare bak göra någon skillnad i hårdhet?
Eller är det fjädrarna som är slut ?

Mvh D.Fredriksson
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du ställer inte om dämparna med "mitten/hårdaste" det är fjädrarna du ställer dära..dem ska du ställa efter din vikt..så att dom orkar holla upp skotern..dämparna går ej att justera på dem dära skotrarna...så enda sättet är väl att montera lös dämparna och går dom att renovera/schimsa så gör du det..går de inte så får du köpa nån värre dämpare som går å göra denna option på...

men som sagt.du kan inte ställa på fjädrarna....
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
du ställer inte om dämparna med "mitten/hårdaste" det är fjädrarna du ställer dära..dem ska du ställa efter din vikt..så att dom orkar holla upp skotern..dämparna går ej att justera på dem dära skotrarna...så enda sättet är väl att montera lös dämparna och går dom att renovera/schimsa så gör du det..går de inte så får du köpa nån värre dämpare som går å göra denna option på...

men som sagt.du kan inte ställa på fjädrarna....
Kanske skulle ha provat ställa den på det hårdaste!
Men tycker ändå inte den ska slå igenom när man har fjädrarna bak på det hårdaste!


Är inte dämparna väldigt klena på ZL-maskinerna?
Den bakre dämparen tycker jag serut att vara väldigt klen! Där av jag funderade om man kanske skulle lägga ut några kroner på en gasdämpare till den. Vill inte lägga ut några stora pengar när man ska ha råd att köra med den också, så isf skulle det vara en snopro dämpare för tusenlappen ungefär..
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kanske skulle ha provat ställa den på det hårdaste!
Men tycker ändå inte den ska slå igenom när man har fjädrarna bak på det hårdaste!




Den bakre dämparen tycker jag serut att vara väldigt klen! Där av jag funderade om man kanske skulle lägga ut några kroner på en gasdämpare till den. Vill inte lägga ut några stora pengar när man ska ha råd att köra med den också, så isf skulle det vara en snopro dämpare för tusenlappen ungefär..
Alltså, du kan bara ställa en sak på din skoter och det är hur hårt torsionsfjädrarna är spända. Stötdämparna är inte justerbara. Vet inte om du redan förstått det men jag ville klargöra iaf :)
Utan en vettig stötdämpare blir det inte bra ändå, vill jag påstå.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Alltså, du kan bara ställa en sak på din skoter och det är hur hårt torsionsfjädrarna är spända. Stötdämparna är inte justerbara. Vet inte om du redan förstått det men jag ville klargöra iaf :)
Utan en vettig stötdämpare blir det inte bra ändå, vill jag påstå.
Nej det har jag förstått, där av undrar jag om man skulle prova med en annan dämpare billigare gasdämpare kanske.. Har en engans liggande till lynx ultra men tror ej den får plats dära. Annars hade det varit fint med den när den är nyrenoverad ! Och då skulle man inte behöva torsionfjädrarna dära heller..

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Ja en ny, hårdare dämpare skulle vara bra. Men du kan ju inte köra utan torsionsfjädrarna, det vet du?
Vi får se vad man hittar på för lösning sen när man fått ihop skotern igen!
Det funkar inte utan dem även om jag tar en dämpare med fjäder på dämparen så att säga? :hmmmm:

Alla dessa hål som är uti "svingen" vad har det för positiva/negativa effekter att justera den ? Blir fjädringen nå annars? Högre/lägre ? Längre/kortare fjädringsväg ?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Vi får se vad man hittar på för lösning sen när man fått ihop skotern igen!
Det funkar inte utan dem även om jag tar en dämpare med fjäder på dämparen så att säga? :hmmmm:

Alla dessa hål som är uti "svingen" vad har det för positiva/negativa effekter att justera den ? Blir fjädringen nå annars? Högre/lägre ? Längre/kortare fjädringsväg ?
Jag undrar om en sån fjäder orkar hålla uppe vikten och hur bekväm den blir att köra då. Torsionsfjädrar sitter ju där av en anledning.
Hålen ser du ju själv, du drar ut dämparen om du flyttar den bakåt och tvärtom.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jag undrar om en sån fjäder orkar hålla uppe vikten och hur bekväm den blir att köra då. Torsionsfjädrar sitter ju där av en anledning.
Hålen ser du ju själv, du drar ut dämparen om du flyttar den bakåt och tvärtom.
Blir fjädern mer eller mindre spännd om man drar bak den ? Tycker det ska ha någon slags inverkan på fjädringen men kan ej föreställa mig i skallen hur det skulle funka :hmmmm: Jag ser inte att det skulle bli någon skillnad !?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det sitter ju ingen fjäder runt dämparen. Menar du OM det hade gjort det?
Tänker jag rätt så blir isåfall fjädringsvägen längre.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nej nu tänker jag på hur den skulle bli om man justerar "svingen" så den är längre bak så att säga ! Skulle inte göra något om boggin blev lägre bak för nu är attackvinkeln väldigt stor..