boka switchback assault terrain dominator. åsikter?

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
funderar starkt på att boka en 2016 polaris switchback terrain dominator 144"

tror längden på mattan samt stötdämparna kan vara en bra kombo för att skutta omkring samt kunna pumpa på uppför backarna! Inte för kort o inte för lång.

någon som har åsikter eller kanske äger en switchback som kan flika in med +- ? :)

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Synd bara att den inte kom i axys utförande, borde komma en rmk/switchback axys assault 144 nästa år. Kanske köpa en beggad switchback nu och byta upp dig när den kommer i axys-utförande? Switchback assault har väl varit i princip oförändrad sedan 2011 (44mm 2011, 51mm 2012-2014, 44mm 2015)

Köp -13 eller nyare kanske då dem ändrade lite i cylindern för att minska risken för att dem skär. (vad jag hört...)

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
jo jag stör mig nåt enormt på att den ej har uppdaterat chassi eller nya 800H.O. motorn. Inte för att gamla chassit är det minsta dåligt men lite trist köpa nygammal teknik så att säga.

Orsaken till att jag inte vill ha en beggad skoter från -13 och uppåt är pga garanti och liknande. inte roligt bränna kanske 100k+ utan nån "säkerhet"
sen är de roligt med nytt såklart :eyebrows:

Tycker för min del att rmk har för långa mattor och inte riktigt lämpar sig till min körning+att jag bor bara några mil inåt från Norrbottenskusten, så det blir inge 2m puder direkt :p

får se hur ja gör.. har ju hela 6 tim kvar till ÅF stänger och early snowcheck går ut :p

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Någon som vet om 800cfi motorn 15-16 är uppdaterad jämfört med äldre? har ju hört många skräckhistorier om haveri..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.232
1.072
113
Stora Blåsjön
Ring runt å kolla om du inte hittar en ny efterbliven 2015 istället som du kan få köpa för en billigare slant, känns som det är dyra väskor på den maskinen annars.. garanti mässigt blir det ingen större skillnad om du plockar ut den nu eller i höst..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.232
1.072
113
Stora Blåsjön
Någon som vet om 800cfi motorn 15-16 är uppdaterad jämfört med äldre? har ju hört många skräckhistorier om haveri..
Från 14 och framåt är dom klockrena då även kolvarna passar bra... På 13 fick dom tjockare cylinderkjol men samma kolvar som innan.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
En -14 swba går väl hitta för ~85 nu. Då har du 50000 at meka för sedan... Många haverier det..

Sen kan du sälja den för 80 nästa år när du beställer axys assaulten :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.627
100
48
Örnsköldsvik
Ring runt å kolla om du inte hittar en ny efterbliven 2015 istället som du kan få köpa för en billigare slant, känns som det är dyra väskor på den maskinen annars.. garanti mässigt blir det ingen större skillnad om du plockar ut den nu eller i höst..
Lite elakt att kalla dom efterbliven bara för dom inte är lika smäckra och har lika cool teknik som dom nya grabbarna =(

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.232
1.072
113
Stora Blåsjön
Lite elakt att kalla dom efterbliven bara för dom inte är lika smäckra och har lika cool teknik som dom nya grabbarna =(
Haha jag själv köpte ju en efterbliven 2015 för att det var rätt pris på den. Och det är verkligen inga dåliga maskiner, kanske även bättre än första året med axys rmk, vem vet vilka barnsjukdomar som kan ha letat sig dit även om det trotts allt inte skiljer så mycket rent tekniskt förutom vissa delar på motorn då.

Dock tycker jag det är väldigt märkligt att man inte ha valt att monterat 800ho motorn i samtliga "premium" modeller, då allt från 800ho passar på 800 cfi blocket som i sin tur passar i proride.

Last edited:

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Tack för tipsen! var in förut och surrade med min ÅF. fick bra pris o villkor så det blev så jag bokade en:

Känns som att den passar mig bra :):) passade på att välja en annan frontbåge också.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.627
100
48
Örnsköldsvik
Ja dom är ju riktigt snygga tycker då jag å! =)
Själv är jag sugen på en beggad SWB Assault, så det känns ju surt att den inte kom i Axys utförande i år. Brukar sänka andrahandsmarknaden lite om det blir en "gammal" modell. =)