Bokslut - värt varenda krona

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hejsan,

I brist på annat och efter att ha avyttrat E-tec:en räknade jag ut vad den kostade att köra 1 år (säsong) på 200 mil.

Medräknat är

Värdeminskning
Ränta på bundet kapital (eller lån)
Bensin
Olja
Speedparts (såsom matta etc.)
Försäkring

Det jag inte räknat med är en hel del mil i bilen med släp efter, inte heller medräknat torkat renkött från Statoil i Arvidsjaur eller någon stughyra.

Summan blev i alla fall 269kr per mil eller 53800kr/år eller 4483kr/mån (året om).

Utan tvekan värt pengarna - annars höll man väl inte på. Det måste få kosta! :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min senaste fiskeresa till Norge kostade 2500 kr per kilo torsk på tallriken.

Helt rätt, kul kostar.

Men kul ibland att dokumentera sin galenskap! :madgrin:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag anser inte att man betalar bara för kul, utan för upplevelserna man får. Alla fantastiska platser man får se, och gemenskapen som följer med.

Och när man ligger på dödsbädden, vad kommer man då att komma ihåg mest av. Suparresor till Ibizza eller en underbar tur i naturen med dom som står en närmast?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
"en underbar tur i naturen med dom som står en närmast"

Kunde inte ha sagt det bättre själv... Fast jag skulle behöva en kälke så att båda barnen kan följa med på utflykterna, men det får jag lösa sen.

R

RevMan

Ska lämna in bilen på storservice om två veckor. Kostade tydligen 7500-8500 med en programvaruuppgradering inräknat. Skulle ha bytt koppling också ca 8000, måste byta vindrutan, kostar väl 2-2500 i självrisk. Samt att stolsvärmen på förarplatsen har bränt hål i klädseln, 2700+arbete.
Bilen e fortfarande ful och tråkig...
Hade mycket hellre lagt dessa pengar på nått som e kul som båten eller skotern där man får lite valuta för pengarna.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hejsan,

I brist på annat och efter att ha avyttrat E-tec:en räknade jag ut vad den kostade att köra 1 år (säsong) på 200 mil.

Medräknat är

Värdeminskning
Ränta på bundet kapital (eller lån)
Bensin
Olja
Speedparts (såsom matta etc.)
Försäkring

Det jag inte räknat med är en hel del mil i bilen med släp efter, inte heller medräknat torkat renkött från Statoil i Arvidsjaur eller någon stughyra.

Summan blev i alla fall 269kr per mil eller 53800kr/år eller 4483kr/mån (året om).

Utan tvekan värt pengarna - annars höll man väl inte på. Det måste få kosta! :)
Skulle ha varit intressant att få se varje delsumma specificerat separat.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tror han har räknat på ca 30 tusen i värdeminskning.annars vet jag inte hur han kan ha hamnat sådär högt.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det tolkar jag som att det bästa sättet att sänka skoterkostnaden är att köra mer! :)

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är lite festligt att räkna i kr/mil på ett nöjesfordon, blir hiskeliga kostnader.
Jag har ett Excel blad med allt jag har lagt ut på skotern. ligger på ca 100 kr/mil om jag räknar att jag får 25-30000 för maskinen då jag säljer den.
Räknat per månad så blir det inte lika hiskeligt. Ska posta ett utdrag ur det någon dag bara för skojs skull.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hej igen, har varit bortrest och helt missat min egna tråd. Är ju såklart med glimten i ögat man räknar - och jag borde väl egentligen låtit bli :)

Kan även ha räknat fel - för jag minns inte exakt alla siffror och var inte på vetenskaplig nivå direkt - men jag specsar nedan:

Värdeminskning: 125 000 - 95 000 = 30.000kr
Ränta på bundet kapital (eller lån): 1.500kr (minns inte hur jag räknade ut denna, men har för mig att jag använde denna summa)
Bensin: 200mil*2,2l*12kr = 5.280kr
Olja: Vill minnas jag köpte 3 dunkar á 450kr = 1.350kr
Speedparts (såsom matta etc.): ca 10.000kr
Försäkring: 2.000kr (billig första året)

Blir visst något lägre totalt nu, än när jag räknade sist (runt 3000kr) dessutom har jag kvar ett par SLP-skidor, som väl bör räknas av från speedparts-posten. Men så kan det i alla fall se ut.

Självfallet så blir det ju MKT bättre om man kör 300mil per år och behåller skotern 2-3 år.