Boondocker box, hjälp?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hej.

Varje gång jag startar maskinen så kommer "Prev Inj Error" på displayen. Kollade på boondockers instruktioner.

Som jag fattade det så har den registrerat ett "gammalt" fel, så man skall bara trycka på valfri knapp så skall de försvinna, och de gör det. Men det är ju samma sak varje gång man startar skotern?

Någon som har någon ide?




Och håller man fullgas och släpper gasen, så dör den av? Vadfan kan de vara. Får jag inte ordnign på detta så blir det inge åkersjön.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tjena,tråkigt att du har problem. Du borde ju få köra in grejerna för fullt så du är på topp. Försöker själv få ihop lite mil, men snön är då tämligen värdelöst än så länge i denna kommun. Behövs mycket mer där jag kört i vart fall.

Är tämligen övertygad om att du har ett kabel anslutnings problem. Med halvdålig kontakt.

Angående släpper gasen och den dör...
När du kör med minsta gaspådrag men inte tomgång så har Arctic´s ECU för avsikt att sätta ut lite soppa till motorn via injektorerna. Men då du har BD boxen där. Så går nu denna ström som skulle ha gått direkt till injektorerna in till BD boxen. Där används denna störm för både drift av boxen samt att slå på injektorerna. På grund av något anslutningsproblem räcker inte strömmen till att för BD boxen som får problem och skotern stannar.
Men när du kör på ett lite högre gaspådrag så får även då BD-boxen kanske för lite störm för att vara optimalt men det räcker för att inte ge märkbara problem.


Var tvungen att läsa instruktionen även jag...
Felkoden berör anslutningen mellan Arctic´s ECU och BD-boxen. BD-boxen agerar last på motsvarnade sätt som injektorerna skulle ha gjort. Med lite annan last för att få ut mer ström för att driva både injektorer och sig själv.) Då även jag tolkar den som också skriver. Det är bara en logg för att ett fel har funnits på antingen MAG eller PTO sidan.
Men med tanke på driftsfall och hur man vanligen konstruerar styrenheter. Tycker jag att det är inte helt otänkbart att den kanske inte har klarar av att logga detta på grund av ström försörjnings svårigheter när skotern stannar.
Men enligt manualen finns en kabel för att ansluta ett extra 9v batteri som backup till BD-boxen. Det kan vara en bra sak att prova. För att då fortsätter boxen gå på ett kontrollerat och bra sätt även om skotern skulle stängas av. Vilket kan ge möjlighet till att läsa ut missade felkoder eller dyligt. OBS detta är absolut inget som ska behövas vid normal drift. Men det kan nog vara bra i felsökningssyfte.

Så skotern faktist går verkar det inte som om det skulle vara någon jätte fel koppling. Mät upp jord anslutningnarna det påpekas även massor med gånger att systemet är väligt kännsligt på detta. Med tanke på uppbyggnaden så är det förståligt. Boxen behöver energin. Två olika jordpotentialler kan äta upp mycket effekt i rena förluster. Jord strömmar som man inte vill ha är stora problem.

Ohm mät jordanslutningen i löstaget kontaktdonet från Arctic ECU mot skotens chassie. Detta ska vara kortslutning eller väldigt lågt värde.
Ohm mät jordanslutningen i löstaget kontaktdonet från BD boxen mot skoterna chassie. Även detta ska vara kortslutning eller väldigt lågt värde.
Dessa två anslutningar mot chassie är med fördel samma skruv. Du kan inte få för bra jord anslutning. (här tror jag felet ligger...)

Men kolla ändå alla kontaktdon så pinnar och dyligt sitter fast och har kontakt. Lätt att ett stift inte har fastnat riktigt i kontakten och bara har sådär kontakt.

Sen skulle jag nog även om jag kan tänka mig att det är ännu en gång.
Kolla att alla färger på kablar är allt är rätt kopplat. Har du någon annan som kan kolla så är det bra. Man blir så lätt hemma blind om man kolla på samma sak flera gånger själv.

/johan
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tack så mkt för det johan. Måste försöka få kolla på detdär på någe vis, men el är väll inte vad man är bäst på. Men får väll göra ett försök och se om de är nå vajsing i nå jord eller liknanade.

Föressten, en sak till. Har tage loss Boondocker boxen så många gånger nu så jag vetg inte ens vars den skall sitta.

Det finns 2st kontakter vid styret som den "passar i", skall man montera den på både, eller bara på en av dom?

Först förstod jag det som att bara en skall monteras, beroende på årsmodell på maskin osv. Men nu är jag osäker?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Om jag förstått saken rätt.

BD-Boxen har en fast kabel med två kontaktdon (vita). Den ena är till för anslutning mot injektorer samt jord. Den andra är för extra system (lustgas o dyl) eller extra 9v matning.

Du har en BD-kabelstam för injektorerna med 6st kontakter. Ett vitt för att ansluta mot BD-box. Två grupper med två ihop buntade kontakter en grå och en svart för att ansluta mot respektive injektorer samt Arctic ECU vid injektorerna. Denna kabel har också någon form av ringkabelsko med jord. Denna jordkabel är den du bör mäta mellan vita kontaken och skoterns chassi. Så att du har bra anslutning. De grå och svarta kontakterna till injektorerna är något du har behövt sätta ihop själv om jag förstår saken rätt. Då det var olika koppling beroende på skoter variant och årsmodell. Dessa 4st grå och svarta är därför något du bör kolla. Det är lätt att få fel eller lös pinne.

Den andra lilla BD-Kabel med ett vitt don. I donet sitter bara en kabel som går runt in tillbaka till sama vita don, samt en anslutning för externa 9v batteri. Denna kabel kan du använda på två sätt.
(I) montera den i kontakten där BD-boxen sitter. Nu ska du ha byglat bort förändringen som BD-kabelstamen för injektoerna har gjort. Arctic ECU är direkt anslutna mot injektorer. Denna är någon form av nödplugg i detta fall för att enkelt gå tillbaka till en motsvarande orginalkoppling för spridarna.
(II) montera den i andra kontaken på BD-boxen. (exta system) Nu är det bara funktionen för extern 9v matning som används. BD-boxen förblir ansluten i första kontakten mot injektorer.

Jord på Arctic ECU är någon grov brun kabel. Följ utgående kablar tills att du hittar en ringkabelsko eller motsvarande. Där har du din jordpunkt. Mät från kontaktdonet mot chassi.

Läste ett annat bra tips. Om du efter att ha startat skotern växlar information till något annat normalt visad informarion på displayen än startbilden på BD-boxen. Nu kör du bara lite. Har boxen själv bytt tillbaka till startbilden har den då av någon anledning startat om (reset).

El / Elektronik fel är inget att vara rädd för. Men visst kan det var lite besvärligare att se / inse problemet och påvisa det än en mekaniskt skadad komponent. Jobbar med att konstruera elektroniska styrenheter så på detta är man kanske är lite arbetskadad...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vart har du monterat kabeln för jorden?
Har du lika kabelslinga som nedan?
Har du nån mer kabelslinga?

På bilden nedan är kabeln med ringsko jordkabel, denna skall monteras i chassiejord och inte motorjord enligt BD,

Byglingen ska inte sitta där men satte den där för att hålla reda på den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jordpunkten är viktig , jag hadde problem i somras , skotern gick inte mer än några sekunder , felet var dålig jord