Borra EXT 550?

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Tjena, har denna vinter tänkt att byta upp mig men ingen verkar vilja köpa min gamla EXT :p Så jag tänkte man kanske kunde borra den istället? Jag har absolut noll kunskap om detta, tänkte att ni kanske kunde informera mig om vad som gäller? Det är alltså en Arctic EXT 550 SP. Tack på förhand =)
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Sv: Borra 550?

Alltså har den skurit?.. annars är de ganska onödigt att borra för du får ju inte så mkt mer hästar av de.
Om de är hästar du vill åt alltså?
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Borra 550?

Nix har inte skurit. Japp det är mer effekt jag är ute efter, min kompis tipsade om borrning, byta variator och slänga på pipor.
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Sv: Borra 550?

Jag skulle välja Variator Kit, pipor. ;)
De där med att borra orginal cylindrar får du inte nån märkbar effektökning av, de skulle ju va större cylindrar då, om de finns någon annan maskin med likadant block som din 550 som har större cylindrar orginal :)
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Borra 550?

Okej kanske ska satsa på det istället =) Låter den ligga kvar på blocket, men vill ingen köpa blire väl nåt sånt^^ Tack så mkt!:D
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Borra 550?

Sätt dit 580 cylindrar istället för att borra. Har för mig att det är samma block på dessa?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Sv: Borra 550?

Jo, det lär väl vara samma block, men frågan är om det är lönt, skiljer det just nåt i effekt mellan 550 o 580:in?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Frågan är om det är värt att lägga ut 10' på borrning, 5' på variator och 5' på pipor till en gammal EXT?
Summan där låter ju nästan som en ZR 600 från '98-99, vilket är tusen gånger roligare än vad EXTn någonsin kommer att bli.
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Det skiljer nog inte mycket hästar mellan 550n och 580 alls tror jag. Är det såna priser vi pratar om så är jag nog inte lika sugen på det längre, hehe :p hittade dock beggade pipor för 1200 men^^ Vars kan man få tag på detta 625 kit då?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
snälla... vet man inte så säg man inget. Mins inte några exakta siffror, men 550n har runt 80? medans 580 har över 90 beroende på vilka cylindrar man väljer. Dom fanns med både 1,2 och 3 "utblås". Bärsta är på 97hästar, och bengans säljer trimpipor för 1500kr till dom där motorerna, så blir det över 100 kusar (om alla är hemma), samt variatorkitt på det så rör den där på sig också. Sedan finns det ju säkert 20 kilo att plocka bort från dom där plåtklumparna så går dom riktigt bra också.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ja, några 20 tusen behöver du inte ut med.
Snacka med bengan, kanske han kan ta dina fina 550 cylindrar å mot en liten peng byta till 580. Pipor för 1200, inte illa.
Även bengan som har 625 kitten, tror det var med såna motorer dom var till usa och körde med.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag läste på lite på dynotech precis (behöver inte lossas att man kan allt utantill) , 580 gav std 92 hp nerbstyckad med öppnad luftburk = 96,6 ! det står att 580 är mkt mer än en bara en borrad 550 då portiderna är betydligt vassare , 93ans 550 efi gav 84 hp , dubbelrör ger ca 105-108 på en övrigt std 580 , Aaens singel funka inte lika bra som på phazern , den vägde visserligen mindre och lät betydligt mer än std pipan men gav lägre effekt på alla varv och var thightare = känsligare för spikningar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Borra 550 cc ---> 580 cc

Tjena,
Jag har denna vinter tänkt att byta upp mig men ingen verkar vilja
köpa min gamla EXT :p
Så jag tänkte man kanske kunde borra den istället ?
Det är alltså en Arctic EXT 550 SP.
Tack på förhand =)
Inga som helst problem att borra den till 580 cc och använda Arctic Cat's original kolvar.

Den konstelationen av motor fanns för övrigt original i :
* 1993 , EXT-580 Z
* 1994 , EXT-580 & ZR580


.



.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
580 gav std 92 hp nerbstyckad med öppnad luftburk = 96,6 !
det står att 580 är mkt mer än en bara en borrad 550 då portiderna är betydligt vassare , 93ans 550 efi gav 84 hp , dubbelrör ger ca 105-108 på en övrigt std 580
Det finns 2 olika versioner av 580 cc motorn !!

* ( 1993 --> 1994 ) Den med 1 st. stor avgasport.
* ( 1995 --> 2000 ) Den med 3 st. ( 1 stor & 2 mindre ) avgasportar.

Den motorn du refererar till ovan är den med 3 avgasportar !
( ..som precis som du skriver har helt andra port tider ! )

580 motorn med 1 stor avgasport är dock inget annat än en borrad 550 motor !



.
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
OK ! de hadde jag ingen aning om , de var en 95:as zr 580 som dynotech skrev om , undrar då vad den gamla 580 gav ? i bästa fall borde den ge samma toppeffekt som 550 men med ett starkare mellanregister

... läste på lite nu , zr 580 -94 har trippel avgasport medans 93:ans (prototyp) , 94:ans vanliga EXT och 580 Z har enkel ...
 
Last edited: