Boyesen reeds, "vanliga" vs. Carbon?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag tänkte beställa från USA nu när dollarn är så billig. Tänkte mig at köpa Boyesen reeds.

Fråga:

Är det nån skillnad mellan "vanliga" reeds och carbon reeds?

Effekt?
Hållbarhet?

Vi snackar komplett med reedkorgar.

Tacksam för snabbt svar! Jag är mycket köpsjuk! :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Jag tycker lösa blad i org korg är bästa för pengen. Dom håller relativt bra men man bör byta offtare än med org reeds (mjuknar) jag tokgissar på 50-100mtim är lämplig bytesintervall eller minst check. Dom kostar bara ca 850 kr i sverige till en twinn. Dom håller säkerligen över 100 tim visserligen men i takt med mjuknandet bör man justera bränslet om man inte byter blad!!

Portar man dessutom korgen så har man samma prestanda som komlett radkorg på maskiner som varavar upp till 8000-8500v Varvtal över 8500v så får man lös en aning mer pullver med kolfiberreeds och speciellt då V-force som är bäst ur effektsynpunkt. Men på kompisarens Tc som varvar 9500 varv har vi portade korgar och lösa boyesenblad och den går sjukt bra i hela registret.
Problemet med både v-force och boyesen radkorgarna är att bladen lösa är svindyra,,inte nog med att korgarna komplett kostar skjortan så är dom hutlöst dyra på bladen. Jag har inte haft några bra erfarenheter av v-force bladen i lång tids hållbarhet, jag antar att boyesen bladen i radkorgarna håller bättre då det är en mer bred stabil konstruktion.

Så frågan är hur länge håller radkorgsbladen eller v-forcebalden i ti/mil räknat? Är det någon som vet mer exakt hur länge dom håller?

V-force är helt klart smartaste konstruktionen ur effektsynpunk .

Radkorgarna och org korgar portade är väldigt likvärdiga i effekt lev. Jag ""Gissar"" att org korgarna portade med Boysenblad ger mer botteneffekt pga fler mer flexibla fingrar som sprider lättare och bredare på lägre varv. På toppvarv lär dom vara likvärdiga på ca 8000v-8500v skulle jag tro,,,Över 8500v kommer nog radkorgen en aning bättre.

Obs detta är bara baserat på min kännsla och läsning + erfarenheter av många reedstyper genom åren så det är inget att lita på:cheesy:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Pris för att låta Mr BOOST III porta 3 st korgar? (Yamaha Redtop) :)
Om Jag ska sätta in Boyesen reeds måste jag ha bladen när jag portar för att kunna maxa ur korgarana. Fördelen med Boyesenbladen är att man kan slipa ur ganska mycket i pinnarna som håller upp bladen. Jag har då Boyesens undre blad som mall att slipa efter och kan därför få ut en hel del mer aria än vanlga blad. man kan inte köra org blad efter Boyesen fullmodd.

Man kan såklart även bara slipa ytterst lite bredare och baköver så man kan åka org blad om man vill.
Jag slipar inte bort gummitätytan i korgarna längre för det förkortar livslängden för mycket på bladen har jag märkt.. Halverad livslängd på bladen med ren aluminium (endast för dragrace)

Kostnad ber på humör för dagen,, ha ha,, PM
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det här stället har rea just nu, 175£ komplett med korgar. Typ 1200 kr, billigt. :)

Men, är det värt pengarna, kommer jag att tänka "WOW" mer än en gång och sen har man vant sig?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Finns ingen länk. Det lät billigt!
Om du har sluta org reeds så märker du av mera vid byte. Man får helt klart piggare motor .I bromsbänk kan v-foce ge ca 2-5hk i samband med portning och övriga moddar. Ju mer trimmat dessto mer känns dom av. Men även en org motor får några hk till även i sluteffekt. Just vid gaspådrag kan det skilja mer än 5hk en kort stund, dte kan röra sig om 10hk i korta sekvenser på vissa varv typ vid pullsgasande har man stor vining av bättre reeds och soppaförbrukningen ska bli lägre.

Helt klart värt pengen
Samma fenomen får man med Boostbottlar om man inte har det monterat org från fabrik redan. Har man inga BB så sätt dit omedelbart. Ex Thundercat och zrt 800/600 och zr900 mF märken har inga boostbottlar org så där har man mycket att vinna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Pris för 3 st Boost III-bottles passande Yamaha Redtop 700 cc? Du kan PM:a om du vill.
/ Erik :)
Har den inte BB org? Finns Bostbotteluttag på insugen? Jag har för mig att SRX har det. 350kr st.
Fördelen med att måsta göra egena uttag i insugsgummit är att man kan optimera vinkeln och grovleken på anslutningen. Ju grövre anslutningsrör dessto längre upp i registret hänger BB med. 16-20mm rör är mest vanligt org ,,men bygger man själv in rör kan man spiiiita dit grövre .:biggrin1:

Man kan även sträva efter att vinkla röranslutningen så att BB röret siktar in mot reedkorgen. Men det är lättare sagt än gjort. Man kan på vissa maskiner borra sig delvist genom aluminiumet i insugsplattan om platts finns.