http://www.pfracing.se/TECH_NOTES.htm
(kopierat från sidan)
2005-09-15
Nytt om V-force vs Boyesen RAGE valves :
Våra tester visar att V-Force-3 fungerar bättre än Boyesen RAGE korgar om motorn har ett högt varvtal.
Det pga att läpparna skall vara mjuka om man vill ha bra lågfarts egenskaper men då hinner de inte stänga om de är stora till ytan
(Det har Boyesen korgen) när det blir mycket varv.
Har man en motor som varav över 8500 rpm ,
Då funkar V-Force-3 bättre på topp effekten än Boyesen produkten.
Detta pga att V-Force-3 systemet bygger på många små läppar som öppnar lätt men dom hinner åxå
stänga för dom är så många och då behöver dom inte öppna så mycket för att kunna förse motorn
med den mängd bränsle luft blandning den behöver.
Kort å gott...
* V-Force-3 om motorn varvar Över 8500 rpm --->.
* Boyesen regerar på lägre varv !!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Boyesen vs V-Force-3
Det vi sett vid våra dyno körningar är att det Absolut bästa pris/prestanda är Boyesen reeds monterat på std korgar.
På en maskin som inte är så trimmad är det hårfina skilnader i effekt med V-force eller Boyesen RAGE korgar vs Bara Boyesen reeds.
Trevligt att det finns nått som ger effekt billigt.
PS: V-Force-3 korgens nedre tunga öppnar i det närmaste ingenting på vissa maskiner.
För blocket är för trångt i ingången.
Ett sätt är att montera reeds spacers för att få de bättre.
Gäller främst Arctic F6/F7 och Ski-doo (rotax) trippel serien.
Mvh / Peter PF Racing