Bränner ni remmar på era ´08 XP 600?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Är det någon här på forumet som upplever att det går åt fler remmar på ´08 XP 600 än på gamla rev chassiet? Själv ägde jag aldrig någon rev så jag har inget att jämföra med. Att det ryker remmar på XP 800R är ju ingen hemlighet men själv har jag kört 80-90 mil på min första rem och den ser ok ut.
Variatorerna är ungefär så varma att man kan ha handen på i 5 sec. utan att bränna sig.
Ska borra en massa hål i variatorkåpan till vintern och se om de gör skillnad på värmen.
Har någon blivit tvungen att göra något åt variatorerna, shimsa, momentstag, linjera om?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag hade då inga problem på min RS iaf..körde 200mil utan slitage på remmen..även förra ägare körde med samma rem och tror även nuvarande ägare kör med den remmen...
de jag gjorde var att ja tog bort den riktigt korkat placerade verktygslådan på v-skyddet.den stoppar luftflödet så de sjunger om de...

dock har ju RSen ett momentstag som inte STD maskinerna har...
tror att ett momentstag gör mkt på din maskin så jag hade rekommendera att sätta dit ett.du behöver ju inte köpa ett utan de är ju bara å göra ett..inte spec svårt..

vad vissa har gjort är att dom har gjort om sekundären till flytande.detta minskar slitaget till iaf 50% skulle ja tro..om inte mer..
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ett momentstag ska det sättas på i vinter. Rem då? .197 .377 eller .383?
BRP´s rekomendationer 2008 var .197 om jag inte minns fel.
Vad tycker ni att man ska förvänta sig av en rem nu för tiden? 300 mil brukade det hålla på min gamla Mach 1 ´96.
Om man tar bort verktygslådan och kåpan, finns det ingen risk då att sidopanelen på vänster sida trycks in och tar i primären om man skulle lägga ned skotern på sidan med ett hål som följd?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har faktiskt ingen aning om vad jag hade för rem på min RS..men antar att de är RACEremmen som sitter på.vilken av dom där tre de är vet ja inte..
de är nog från körning till körning...man kollar yammas remmar hålller flera hundra mil på vissa maskinen.andra spränger dem..de är ju hur man hanskas med remmen..
jag har nog kört 200mil med min rem förra året på IQn..sen vart de lite segföre och körde sakta.och eftersom att jag har högt tillslagsvarv så slirade remmen lite väl mkt och blev varm.sen blev den som ett gummiband:)
bredden är de inge fel på remmen alls.den är lika bred som min nuvarande rem som precis är inkörd iprincip...så nog hade den gått 200mil till lätt..men då har ja ju flytande sek som hjälper till en hel del