Bränner rem

åsa-nisse

Medlem
30 jan 2010
6
0
1
Köpte en polaris FST classic för en vecka sen, första dagen vi var ute började den kasta trådar ur variatorremmen, så jag köpte ny rem (gates xtream). Körde in den 2-3 mil, skrek hemskt i den när man åkte sakta lr skulle åka iväg, efter ca 5 mil tog jag ur den och kolla och det hade slitit bort 2mm på ena sidan av remen, nån som vet vad som kan vara fel?? varmgång??

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Är du säker på att du köpt rätt rem ? Låter ju som att den är förlång ? lr dåligt sträckt ?
Hur högt ligger den i sekundärn ?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Kanske variatorerna som inte är inlajnade, alternativt att sekundären sitter fast på axeln.
För den ska väl röra sig även på nyare skotrar?

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Låter som mitt problem, kass linjering. Kan kanske även vara att någon av variatorerna är felbestyckade / kärvar, men smöj dom inte! rengör med brakeleen .

åsa-nisse

Medlem
30 jan 2010
6
0
1
Tja!

Är du säker på att du köpt rätt rem ? Låter ju som att den är förlång ? lr dåligt sträckt ?
Hur högt ligger den i sekundärn ?
Längd, bredd ska vara rätt enligt skoterdelen och den drar från låga varv osv, men det fanns en annan modell av gates rem med ribor på ovansidan för kylning.. ligger rätt djupt i sekundären..

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
kolla så inte justerskruven på sec. variatorn är av så att remmen ligger för högt, lossa muttern och skruva ut och kolla.......kolla även att primären går lätt så den inte kärvar. linjeringen är svårt att justera på en fst, det är isf sidoförskjutningen som går att ändra på..