Bränsleförbrukning

E

et

Nån som vet hur man får ner bränsleförbrukningen på en Yamaha Venture 600 -97 har redan testat att byta munstyken.
 
H

hmmm

kör lugnare !

annars kannske vairarna till avgas portarna har gått av om den nu har de !?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...om allt verkar fungera perfekt för övrigt men den drar för mycket bränsle är det svårt att komma med några bra tips.

Har den "alltid" dragit mycket eller har förbrukningen ökat med tiden? I så fall, har den plötsligt börjat dra mer bränsle eller har den gradvis blivit mer och mer törstig?

Finns det några andra tecken på att den får för fet bränsleblandning (surar ner sig, sotar igen tändstift etc)?

Fungerar variatorerna bra (rätt tillslagsvarv, växlar som de ska vid olika belastning etc)?

En möjlighet: tändsystemet på 600 cc-motorn från '97 och framåt är lite mer intelligent än vanligt på skotrar (brukar kallas "digital CDI"). Bl a styrs tändförställningen efter både varvtal och gaspådrag, det senare med en lägesgivare (potentiometer) vid spjällaxeln.
Om något fel uppstår där så kommer tändsystemet förmodligen att gå med maximalt sen tändning hela tiden (för att inte riskera spikning), det kan leda till hög bränsleförbrukning.
 
E

et

Förbrukningen har ökat gradvis från ca 2,5 l/mil till idag ca 3,0 l/mil.

Vidtagna åtgärder:
-TCP inställning justerad.
- Topplockspackningen skitad ner så att bara övre och nedre skickten finns kvar.
- Lågfartsmunstycken sänkta två steg.


Har också funderat på variatorn, har du några bra tips. Den växlar inte ner så bra vid långsam ledkörning ca 40-50 km/h.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller variatorn så kan du kolla om sekundärvariatorn kärvar. Det brukar löna sig att plocka isär den, göra rent och smörja då och då. Kolla också att plastklackarna som ska ligga mot helixen (vanlig konstruktion, vet inte hur det ser ut på just din skoter) är i bra skick. De är förbrukningsvara.

På primärvariatorn kan man kasta ett öga på om rullarna som vikterna ligger emot har slitits platta på någon sida, och om rullar och vikter glappar mycket på sina axlar.

Ytterligare en möjlighet är slitna kolvringar eller kolvar, en 97:a kan ju ha gått så pass långt att det börjar bli dags för kolvbyte.
Men då brukar man oftast märka startsvårigheter, dålig tomgång, att motorn är svag på låga varv etc också.