bränslefel? äldre yamaha

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
hej, har en yamaha ss440 års 1980. igår när jag drog ut den ut garaget och skullle fara iväg börja den blöddra dom sata och orka knappt driva framåt tog lös stiften och drog ur den och hede tbx stiften och gjorde så några gånger till slut gick den som vanligt men när jag körde i lös snön börja den gå sämmre och tillslut orka den it driva och bara blöddra.

går bra på tomgången men när man gasar blöddrar den bara. vissa säger att jag har fått snö i luftburken pga av att jag inte har nån ruta andra säger givarn hittar inte felet.

tack för snabba svar

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
ja, ursäkta men du har kollat chokevajern ordentligt, bluddrar brukar dom göra om det är för mycket soppa elelr dåligt med kylning..går den dåligt då den är kall så borde det ju vara för mycket soppa, eller klassikern, risiga förgasargummin..

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
chokevajern är de inte för den är kollad. den går lika dåligt när den är kall som när den är varm. jo förmycke soppa de tror jag den får. förgasargummit ska jag väl då kolla men jag vet att gummit mellan gasarn och luftburken är dåligt vet jag, kan de vara det?

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Äldre Yamaha är också rigtigt kinkig då det gäller nersurade stift, då kan dom få symtomen du berättar om, det är precis som då man kör på choken

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
nä stiften är de nog inte heller jag har provat byta stift på den. vet nu med säkerhet att den för för mkt pga att stiften är helsvarta. och även om de skulle vara stiften skulle den inte blöddra när man kör i djupsnö :S

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Du har inget hål i chassiet då så den drar i sig snö, det låter konstigt att en SS skulle bry sig om det, enda Yamahan som jag vet gör det är Exiter 570:in, om du nu inte har fel på Cdi´n för den ställer tändkurvan också, hade typ det där på min ex440, där satt det fel cdi, startade och gick ganska bra på tomgång sen då jag gasade på så bluddrade den och small i avgasröret, då du har som samma årsmodell så är det ju typ samma motor i SS:en

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
jag har fått skotern att gå bra nu, var att jag hade fått snö i luftburken. nån som vet vars den tar in luft ifrån? cdi-fel tror jag de inte hade kunnat vara för den gick ju bra från början :D då borde den ju ha gått dåligt hela tiden