Bränsleinställning Assault SB 2014

H4z3

Medlem
7 feb 2013
10
0
1
Grythyttan
Har sett denna fråga för andra årsmodeller men inte för 2014.

Vet att det är nya regler varje år, både vad gäller detta och om inkörningsprogram, vilken olja som skall användas vid inkörning och så vidare.

Har fått olika bud från ÅF också vad gäller ETH eller -91 alternativen.

På 2014 finns ju inte pluggen. Kanske försvann tidigare, det vet jag inte. Men det ställs in i displayen vilken typ av bränsleinställning man ska ha.

Ena ÅF sa att det ska stå på ETH då vi har etanol i vår bensin i Sverige, medans andra sa att man alltid ska köra på non 91.

Då min är ny och gått 0 mil och står på ETH så ska det väl såklart inte va nån fara.

Men jag vill köra med den optimala inställningen och det retar mig lite att alla säger olika.

Finns det något rätt eller fel egentligen?
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Det är väl 5% etanol i svensk bensin (95 oktan). Verkar som att lagen har ändrats 2011 och att man då tillåter upp till 10% inblandning av etanol i bensinen. Vet dock inte om detta är implementerat i svenska bensinstationer...

Varför ska man då köra på alternativet "non 91" om det finns etanol i bensinen?

Blev lite nyfiken...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det ETH-läget gör är bara att skicka på mer soppa. Kör du på svensk 95oktan så kör "Non-91".

Det är heller inte någon ide att tanka 98oktan om motorn är i orginalutförande.

Är maskinen ny och du håller på att köra in den och har hällt extra olja i tanken så kanske ETH-läget kan vara vettigt. Tror jag gjorde så på min 2st första tankarna. Sen har då jag kört på "Non-läget".
 

H4z3

Medlem
7 feb 2013
10
0
1
Grythyttan
Hmm ok. Har läst lite på Amerikanska forum också. Och vissa ställen i USA kan du tanka helt etanolfri bensin, men de resonerar så här att kör på ETH för säkerhets skull, OM det skulle råka va några tillsatser i.

Att NON-91 enbart är till för bensin som är helt fri från etanol?

Borde ju vara det som är tanken iallafall?

Sen kanske maskinen går bättre på -91 läget, och kanske drar mindre soppa om jag fattar dig rätt?

Men Polaris tanke måste ju va att om man har etanol i bränslet så finns det en anledning till varför man ska ha ETH-inställningen?

Fattar inte varför dom måste krångla till det för, och finns ju ingen som har ett 100 procentigt svar. Alla är ju oense om rätt eller fel.

Leverantören säger att jag absolut inte ska köra på annat än ETH så länge jag kör på svensk soppa med etanol i dvs. Men många andra kör på -91.

En kompis köpte en beg 2013 sb assault, den stod på -91.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om man skiter i vad som sägs och tänker logiskt så är det helt enkelt säkrast för motorn att gå på eta läget när man kör Svensk 95 okt. ETA läget är ju gjort för viss inb etanol så den har en fetare mapp där för säkerhets skull. Motorn drar då både mer soppa och går förmodligen lite sämre om de nu märks?

Jag personligen skulle såklart provat ut non läget på 95 okt helst med avgastemp mätning och Lambdasond för att se om det blir skadligt snål gång med nonläget. Snikvers är att köra fullgastester och kolla stiftfärger men man måste även kolla stiftfärgen vid jämn fart på led typ 70kmt.

Jag "tror" att maskinerna har lite extra fet mapp org så de tål säkert non läget även med upp till 10% etanol i soppan men jag skulle inte chansa at bara köra i det läget utan att kolla stiftfärger för renoveringar är för dyra för mig ivf.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Dessa motorer har en del inbyggd säkerhet i form av knacksensor och avgastemp mm. Så dom är rätt bra skyddade, låg komp, snäll tändning och det plockas inte ut maximalt med hästars ur dom.
Så det är helt safe att köra på non-91 läget skulle jag vilja påstå med svensk 95 oktan, och jag märker då skillnad i gången på motorn speciellt på det lägre mellanregistret, då upplever jag bludder om man kör på eth-läget.
Det påstås att skillnaden mellan lägena är att eth-läget ger 5% extra soppa över hela registret och troligen även lite justering av tändningen åt det sämre hållet :)
 

H4z3

Medlem
7 feb 2013
10
0
1
Grythyttan
Haha, inte så mycket klokare, men kommer köra ETH ett par tankar till. Sen slå över till non-91!

Den dricker helt SJUKT mycket bränsle nu. Kanske är dels ETH samt att den är ny och vill ha mer eller nå? Dricker så mycket så kan tro det är hål i tanken.

Tog en tur runt i skogen där jag bor, ett par mil max och halva tanken var typ borta i stora drag.. Höll på och få en chock. Törstiga skotrar är helt ok men detta var i en ny nivå.....
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Har du provat non-91 läget än? Jag kör ETH.
Jag har också en switchback assault 2014, visserligen bara kört 25 mil med den än. (tog ut den ny)

Men jag håller inte med dig om att den dricker mycket bensin?? Jag tankade min fullt igår och åkte en tur på ca 14 mil. (Både led och en hel del lössnö på myrar/åkrar) Nu står tankmätaren på reserv, så kommer säkert en bit till. Räknar man 42 liter / 14mil = ca 3 liter per mil med min typ av körning.
Tycker jag är bra, rev 800an -05 jag hade innan låg på ca 5 liter per mil typ.

Eller kanske att den börjar dra mer när den gått lite längre?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kört över 1000mil på non91 läget, fördelat på några cfi800, även då skotrarna varit nya & 0mil på mätarn.
Har inte haft ett problem/fel, tror den kan dra rätt mkt.bensin om du kör eth läget....
Däremot bör man ljustera upp oljepumpen 3varv så fort som möjligt.(om det inte är gjort)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Eftersom jag haft bekymmer med haverier har jag kört ethanol läge hela vintern. Vet inte om det är för sinnets skull eller hjälper.