Bränsleproblem

Hazzard

Medlem
8 jan 2011
14
0
1
Sälen
Hej
Vad kan det va för fel om skotern lägger av i branta uppförsbackar. Det händer aldrig när jag har full tank utan brukar börja när det är ca 1/3 tank......

Mvh Jonas
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det underlättar om du berättar vad det är för maskin det gäller?
 

Bosse.N

Medlem
30 jan 2009
10
0
1
Ljungaverk
Ett problem om du kör på 95 oktan är att etanolen i bränslet får slangen i tanken att svälla o ta in tjuvluft tänkte rekommendera att du tankar 98 men nu har bolagen blandat in etanol där också! Etanolen gör också att skotern går magert med haveri som följd så jag vet inte vad man skall köra på nu alla mina skotrar 4st har havererat nu pga bensinen!
 

Bosse.N

Medlem
30 jan 2009
10
0
1
Ljungaverk
var inne på en sida från ett bolag där det stod att även 98 innehåller etanol kommer inte ihåg vilken men googlar man så ser man att den enda etanolfria bränslet är Shell V-power men nu har mina skotrar rasat fast jag tankar v-power så jag har kollat upp det o det visar sig att Shell får sina leveranser från ST1 nu och då är frågan om V-power är V-power numer förr så var det en obruten kedja från leverantören men det kan ju inte garanteras nu! Till o med gammlynxen som skall gå på 95 har spikat sönder så något är jävligt fel med bränslet nu!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ett problem om du kör på 95 oktan är att etanolen i bränslet får slangen i tanken att svälla o ta in tjuvluft tänkte rekommendera att du tankar 98 men nu har bolagen blandat in etanol där också! Etanolen gör också att skotern går magert med haveri som följd så jag vet inte vad man skall köra på nu alla mina skotrar 4st har havererat nu pga bensinen!
Att en skoter havererat pga 5% etanol (95 oktan) i soppan är osannolikt ifall du inte kör för högt komp så den spikar sönder. Du bör kanske kolla vidare varför alla dina 4 har havererat innan du säger att de soppans fel

OnT: Kolla hur pickupen som går ner i tanken ser ut, bör kanske göra en översyn på soppapumpen ifall pickupen är nog lång samt inte har hål eller dylikt i slangen
 

Bosse.N

Medlem
30 jan 2009
10
0
1
Ljungaverk
Jag har kört dragracing i många år o jag vet när en motor spikar sönder av bränsle problem! Vilket mina maskiner gjort jag kör med väldigt högt kompressionsförhållande men jag har kört alla maskiner utan problem med Shell V-power! Med vanlig 98 fick jag haveri på maskinen! Lynxen skall gå på 95 men den har tydliga sönderspikningstecken kolvringspåret sönderslaget! O problemet började när Shell bytte leverantör!
Hörde med en kompis som var ute med 2 maskiner som bägge spikade sönder fast dom körde V-power så något skumt är det!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Låter ju som Shell har nåt problem med sin leverantör. När ja jobbade som bilmek så fick en Bilisten station sin 95 oktan tank fylld med vatten och där hade våran kund tankat, med följd att bilen dog. Allt kan tydligen hända!!
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Jag är med Rbanan: förmodligen är det bara pickupen i tanken som behöver ses över. Etanol eller ej, oktantal hit och dit påverkar INTE slangarna i gamla indys. Jag talar av erfarenhet och vet dessutom att man kan köra dessa maskiner på i det närmaste ren etanol, lite jobbigt att starta dem när det är kallt bara.

Givetvis bör man bestycka upp och se till att köra nog olja för att undvika att den snålar men man behöver faktiskt inte ens ändra tändkurvan på de flesta äldre polarissnurror :)