Bråttom!!! trasig dämpare

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
"Slog" av höger framdämpare på min ZR 600 EFI-01 (greenclicker) igår. :bawling: Och till helgen ska vi ut ett helt gäng o kika på ett lokalt rally. Så nu måste jag ha tag på en ny dämpare (eller bättre beg.) fort som ögat. Någon som kan hjälpa till?? Hoppas det! Tack på förhand...

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Har funderat på o ringa dem. Någon som har andra tips?

Senast redigerad av en moderator:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bara ringa å svarar han inte så maila. Han kan vara lite dålig på att svara i telefonen ibland. Men om du ringer/mailar idag så har du dämparn till helgen.

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Funderar på ett par nya Kimpex. Original verkar svindyrt. Ngn som vet vilken modell man ska beställa till gamla bettan? Så man får rätt grejer...

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Har beställt skiddämpare +08-172 hos skoterdelen.com. Ser lite knepig ut på bilden. Fattas det grejer på bilden eller är det meningen att man ska flytta över "spännanordningen" för fjädern från den gamla? De gamla fjädrarna går väl att flytta över eller? (Mycket frågor nu...) :)

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
De gamla fjädrarna går att använda.

Men som du säger så ser dämparna på bilden skum ut. Det är svårt att avgöra om dämparen har utvändig gänga.

Om ringen ska flyttas över från gamla dämparen så förutsätter det att grovleken på dämparna är lika.

Tyvärr så blir ju inte bilden en endaste pixel större när man klickar för att förstora. (Dåligt!!)

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Får väl rikta in sig på att man får fel grejer förstår jag. Om man nu får dem innan helgen dvs. :( Det visar sig... Tack för alla svar så länge.

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Uppföljning, skulle haft fjäder +08-173 istället. Zr 600 EFI med clicker dämpare har längre fjädrar och skall således ha längre dämpare... De kallas väl LE då antar jag... Surt sa räven, bara att skicka tillbaks o be dem skicka den andra modellen. / En som får åka kälke eller bakpå i helgen... :( Men nästa helg ska det yla i APV:n igen... :)

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Uppföljning, skulle haft fjäder +08-173 istället. Zr 600 EFI med clicker dämpare har längre fjädrar och skall således ha längre dämpare... De kallas väl LE då antar jag... Surt sa räven, bara att skicka tillbaks o be dem skicka den andra modellen. / En som får åka kälke eller bakpå i helgen... :( Men nästa helg ska det yla i APV:n igen... :)

Det är ingen skillnad i framvagnen förutom olika typer av dämpare mellan din modell och en limited edition.

Le har gasclicker dämpare vilket betyder att man kan justera kompressionsförhållandena i stötdämparen.
Din maskin har inte denna justering. Annars lika avstånd på infästningarna och även samma a-armar så samma dämpare passar på båda modeller.

Passar dock inte mellan zl och zr

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Citat: "Le har gasclicker dämpare vilket betyder att man kan justera kompressionsförhållandena i stötdämparen.
Din maskin har inte denna justering."

Min maskin har denna justering, jag har gasclickerdämpare (ZR 600 EFI greenclicker) *Se första inlägg. 8 olika lägen att ställa kompressionsförhållandena. Mina fjädrar är max ihoptryckta (av mänsklig kraft och fjädersammandragare) ca 3 cm LÄNGRE än dämparen som tidigare felbeställts. Och om jag kikar på dämparen jag har på andra sidan (som är hel o frisk) så ser jag att fjädern i injusterat läge (uppspänt) är längre än vad dämparen i fråga är. Jag skulle vilja påstå att jag har en LE, dvs Limited Edition. SK Greenclicker... Och i denna modell är fjädern längre än vad den är på de andra modellerna (så även dämparen). Hade jag haft kortare fjädrar hade d vart lugnt då hade jag kunnat kört på dämparna i fråga... Jag hoppas jag har rätt nu för annars får jag fel grejer igen nästa vecka... ;)

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Citat: "Le har gasclicker dämpare vilket betyder att man kan justera kompressionsförhållandena i stötdämparen.
Din maskin har inte denna justering."

Min maskin har denna justering, jag har gasclickerdämpare (ZR 600 EFI greenclicker) *Se första inlägg. 8 olika lägen att ställa kompressionsförhållandena. Mina fjädrar är max ihoptryckta (av mänsklig kraft och fjädersammandragare) ca 3 cm LÄNGRE än dämparen som tidigare felbeställts. Och om jag kikar på dämparen jag har på andra sidan (som är hel o frisk) så ser jag att fjädern i injusterat läge (uppspänt) är längre än vad dämparen i fråga är. Jag skulle vilja påstå att jag har en LE, dvs Limited Edition. SK Greenclicker... Och i denna modell är fjädern längre än vad den är på de andra modellerna (så även dämparen). Hade jag haft kortare fjädrar hade d vart lugnt då hade jag kunnat kört på dämparna i fråga... Jag hoppas jag har rätt nu för annars får jag fel grejer igen nästa vecka... ;)

Tjo!

Blev lite förhastat här ser jag.
Sorry!

Du har nog fortfarande ingen le, om du inte har den beteckningen någonstans.

Du har rätt att det blir fel eftersom du tänker använda dig av dom gamla fjädrarna. Hade du bytt komplett dämpare och fjädrar så hade det inte spelat någon roll eftersom båda passar.

Men sen du fått monterat dessa nya så tycker jag att du med ljus och lykta ska försöka få tag på en ersättare till den dämpare som pajade. Original alltså. Den är oändligt mycket bättre än den du tänker köpa och dessutom renoveringsbar.

Mitt tips!
Håll ögonen öppna.

/Jörgen

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Du har rätt. Fästena är lika. Lite lustigt hur den längre modellen på dämpare kan vara billigare. Jag funderar på att renovera upp originalen. Är bara kolvstången som gått av så det borde gå o fixa till. Är det Bengans motor man ska vända sig till tro??