BR9ECS vs BR8ECS

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Hallå :hello:
Har en 600sdi och enligt manualen och "alla" här på forumet så ska det vara BR9ECS i min maskin.
Såg nu att det sitter BR8ECS i den.
Ska köpa BR9ECS imorn men funderar om det räcker med två stift.

Tror ni jag kan anväda BR8ECS som reservstift eller finns det risk att motorn går för varm om jag använder dom??
 
Last edited:

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
att motorn går för varm för att du kör på mjukare stift vet ja inte. brukar ju offtast va så att om de ska sitta br9... och du sätter i ett br8... så tål inte de mjukare stiftet värmen som blir utav den motorn och då blir de att stiftet blir knäckt.

som sagt, rätta mig om jag har fel. men så har jag upplevt att de blir.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du borde nog ha samma stift i reserv som du har i skotern, köper du 4 från ebay.uk så kostar dom 55:- styck inkl frakt och det är väl nästan halva priset jämfört med i butik här hemma.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Varit med om samma med en tidigare skoter jag ägde. Stod att man skulle köra på en visst stift men det satt i ett annat. Ringde förre ägaren och han hade kört 3 år på de "felaktiga" stiften. När jag pratade med Polaris meken så rekommenderade han mig att fortsätta på samma sort eftersom den gått så länge på dem och det aldrig varit några problem. Men de var ganska snarlika stift så de fungerade ju fint.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
När SDI modellerna introducerades var rekommendationen BR9 ECS men Rotax har sedan korrigerat detta och numera är rekommendationen BR8 ECS (elektrodavstånd 0,75 mm).
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Har en Xtrim Comander 600sdi 2010. Den ska väl ha BR8ECS men funderar vad skillnaden är mot BR9ECS. Har nämligen 2 helt nya BR9ECS liggande, är det bara att ge bort dom eller kan man använda dem till Commandern? Vad kan hända med skoter eller stift?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Naturligtvis kan du använda dessa stift, men eftersom de är "kallare" än 8:eek:rna så har de lättare för att släckas. Det hade varit annorlunda om det varit tvärtom.
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
8 är ett varmare stift än 9, dvs att isolatorfoten är något längre innan den når metalldelen i stiftet så att det blir längre väg för värmen att vandra innan stiftet kan kylas via toppen. Faran med att köra med för varma stift är just det att dom blir för varma vid hård körning. Det kan medföra att stiftet blir så varmt att det antänder bränsle/luft-blandningen innan gnistan gör det, m.a.o motorn spikar. Kör du så för länge kan det bränna hål på kolven. Kör du istället med för kalla stift uppnås inte den sk självreningstemperaturen. Då blir stiftet svart och sotigt och kommer tillslut att slockna.
Dessutom ökar risken för loppor.