BR9ES istället för BR9ECS på srx?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tjenna :nuts:

Glömde C-jäveln :eviltongue: i BR9ECS och köpte BR9ES istället till min SRX 700 -98. Är det något stor och avgörande skillnad eller är det bara att köra? :whistle:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ingen fara. Har kört på BR9ES hela förra säsongen i min och det funkade klockrent förutom att den är satans känslig på choken. Ska prova BR9EYA i min srx nu då dom har ganska lätt för att släcka stift om man använder choken just lite för mycket, även om jag bara lyckats släcka ett stift så är det jobbigt om man skulle släcka ett eller fler och är långt åt helvete i skogen utan reservstift.

Jag förstår inte heller varför man ska köra med ECS stift? Kan någon vara vänlig och förklara någon fördel med dom.

Brorsan körde till en början med ECS i sin srx och den var grymt känslig, mycket värre än min. Nästan varje gång han startade den kall så han var tvungen använda choke for ett stift och dom är ju inte direkt billiga, drygt 100:-/st.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
All right, testar med dessa då! :) De var ju rätt billiga också, 162 kr för 3 st.

Men tips på hur man undviker att släcka dem mottages :D
 

kungaz

Medlem
4 jan 2008
42
0
1
Nu är jag tillbaks på de där igen, den smäller och lever om, går på 2 cyllar. Vad är det som gör detta igentligen? bytar jag stift så går den bra, men sedan så blir det bara skit igen och jag måste byta stift igen, stiften är br9es, ska jag byta till br9eys eller vad?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skillnaden är att ecs har 0.45 elektron avstånd samt annan utformad elektrod har jag för mig. Så om maskinen ska ha ecs orginal bör man knacka ihop elektroden till 0.45. Och "döda" stift äre bara spraya startgas på till det slutar rinna svart sen torka av så lever dom igen ;)
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Ja två av mina stift "hoppade" ur igår under körningen? Kam de hänt nått med cyl eller kolv?
 

Summer sucks

Medlem
8 nov 2009
36
0
1
Luleå
All right, testar med dessa då! :) De var ju rätt billiga också, 162 kr för 3 st.

Men tips på hur man undviker att släcka dem mottages :D
Srxen är väldigt känslig på choken, jag gör så här att jag startar den med full choke när den startat slår jag av choken, sen håller jag liv i den med att snabbt slå på och av choken tills skotern går på tomgång.
Och när skotern går på tomgång går jag in och tar på mig skoter kläderna och låter skotern bli riktigt varmkörd. Sen är det bara att hålla fullt!!:bigsmile:
Testa det här, har kört samma stift i två år!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Srxen är väldigt känslig på choken, jag gör så här att jag startar den med full choke när den startat slår jag av choken, sen håller jag liv i den med att snabbt slå på och av choken tills skotern går på tomgång.
Och när skotern går på tomgång går jag in och tar på mig skoter kläderna och låter skotern bli riktigt varmkörd. Sen är det bara att hålla fullt!!:bigsmile:
Testa det här, har kört samma stift i två år!
Tack så mycket! :bigsmile:
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
är du säker på att du inte har nått trevligt elfel? kompisen hade problem med sin att den hade som ett varvstopp ibland vid 5-6tusen och ibland så tvär dog den, hade en skada på kablarna som går under motorn och ett på vänster bredvid tanken, sitter nått till tändningen där? cdin eller nå, kolla på det tycker jag. EYA stiften verkar ha en jäkla förmåga att kunna bli släkt å komma igång igen iaf.
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
Om man läser instruktionsboken Till srx 700 så ser man ju att dom igentligen ska ha BR10ECS och ett elekltrod gap på 0.8mm, men hur stor skillnad det igentligen gör i motortemperatur att köra B9ES motför B10. kör själv BR9EYA i min Srx som jag precis fått igång men tycker dem verkar vara lite väl ljusa stiften trots att den är fetare bestyckad, man vill ju inte råka smälta kolvarna...
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag tror att Yamahas ingenjörer valt ut ett lämpligt tändstift. Det är ju en "race" motor med smidda kolvar vilka är mycket hårda. En aluminiumkolv kan ju smälta hål i toppen vid fel bränsleblandning, i en motor med smidda kolvar får ju stiftet ta allt istället. Följ ovan instruktion på hur choken ska användas och tänk också på om du kör fast i packad snö och det blir stopp för avgasröret så sparka bort snön direkt.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
har haft problem me mina tändstift på srx, har haft sönder säkert 10 NGK stift, köp champion Sport eller va de heter, tål choken också. bytte tändstift mellan ngk och chapion säkert 15 ggr före ja fick min att gå på alla 3.. och efter första turen gick de sönder igen, åkte å köpte Champion race/sport va de nu hette, kostar ungefär 120kr st.. startade direkt och funkar fint som fan!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
har haft problem me mina tändstift på srx, har haft sönder säkert 10 NGK stift, köp champion Sport eller va de heter, tål choken också. bytte tändstift mellan ngk och chapion säkert 15 ggr före ja fick min att gå på alla 3.. och efter första turen gick de sönder igen, åkte å köpte Champion race/sport va de nu hette, kostar ungefär 120kr st.. startade direkt och funkar fint som fan!
Vilka är det som man ska köpa då i Champion-termer? Alltså vilka motsvarar BR9ECS (BR10ECS)? :hmmmm:

Edit: Hittade det nu: http://www.championsparkplugs.com/more_info.asp?otherMotiveID=7250&pid=4370 men var i helsike införskaffar man dessa? :S
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Köp NGK BR9EYA! Det är ett stift som ska klara surning bättre. Har kört det i alla mina 2t yammor, Viper, sxr.mm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Köp NGK BR9EYA! Det är ett stift som ska klara surning bättre. Har kört det i alla mina 2t yammor, Viper, sxr.mm

Jag kan bara hålla med om att NGK EAY 9 eller 10 ska man köra för att få dom hålla. Och som tidigare nämts så kan man väcka dom till liv igen om man lyckas släcka dom genom gasolbränning.


Kör 10 om ni kör full gas offta men 9 duger till halvhård körning. 9 funkar ju bättre på lägre varv. man kan köra 9 och hålle lite koll på elektråden ser det ut som den håller på smälta efter en dags körnin så sopa i 10.

Jag bestyckar alltid in skotern med EAY 9 , Men när den är optimalt injusterad (inte surar) så sopar jag in eridium stift Denso. Då får man ut lite mer hk och crispigare gång. Obs vissa skotrar startar inte ens på eridium denso så jag kan inte lova att dom funkar på SRX-----