0,5 mm elektrodavstånd var standard på tvåtaktare med magnettändning innan CDI fanns, gammaldags tändsystem gav så låg spänning vid start att det kunde vara svårt att få igång motorn med större elektrodavstånd.
CDI ger visserligen högre spänning och tål mer "belastning" genom sotiga och blöta tändstift, men istället har gnistan mycket kortare brinntid, och det är därför man behöver ett stort elektrodavstånd för att vara säker på att den ska lyckas tända. Om man har för litet elektrodavstånd märks det framför allt då motorn går med lågt kompressionstryck, alltså t ex vid högt varvtal och litet gaspådrag, möjligen även vid tomgång.
Om en motor "släcker" stiften lättare än vad andra likadana motorer brukar göra, så är min erfarenhet att det oftast beror på något fel i tändsystemet som gör att tändspänningen blir för låg eller inre motståndet för högt.
Ett stift som är blött och igensotat och inte fungerar alls i en viss skoter, kan sköta sig utmärkt i en annan med kraftigare tändsystem.
Tänk på att om ett tändstift är "släckt" så betyder det inte att stiftet är förstört och måste bytas mot ett nytt, om det är i bra skick för övrigt (inte mekaniskt skadat, rundbrända elektroder etc) så kan man bränna ren det med varmluftpistol eller blåslampa. För att kolla resultatet ohmmäter man mellan gängan och tändkabelanslutningen, ett rejält släckt stift brukar ha under 100 kohm, om man lyckas bränna rent så man kommer upp över 1 Mohm så bör det gå bra att få igång motorn med det stiftet och sedan låta motorn göra resten av renbränningen.