Bra Första/Lek Skoter????

Tobbe_Man

Medlem
11 jan 2010
8
0
1
Gävleborg
Hej alla glada på furumet, har kollat omkring här några dagar nu innan jag regade mig. Men nu är jag ute efter en första/lek skoter för max 30k och vet att det kommer bli lite skruva och att det kan vara en så at man köper grisen i säcken när man lägger ribban lite lågt för lek maskin. Men med flera trimmade lek bilar och flera crossar så får vi hoppas på de bästa med eran hjälp nu.

Så inga märkes krig eller påhop om olika märken utan bara lite bra tips på vad man bör få/köpa för max 30k

Jag är inte rädd att få skruva då det är mitt största intresse och bra kunnande innom motorer m.m.
Och jag har hyrt väre skotrar när vi vart i fjällen några år och kör cross så jag ska nog överleva ute på lederna hoppas jag.

Hoppsa jag nu postade mitt första inlägg på rätt ställe bara.

Tackar på förhand mvh Tobbe

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Säger spontant att du ska sikta på en ZR 600 el. 800 (ej 700) av årsmod. 00 eller nyare (tror nya chassit kom -00).

Det har verkligen inte med märke att göra - hade själv en ZR600 -98, kostade mig 1500kr/mil den säsongen jag hade den, tack vare skruvandet :D

Lynx Rave el. Enduro kan du också kolla in, Lynx har ju alltid hållts högt gällande åk-komfort...

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Lynx enduro 600sp eller 700sp en 01:a eller 02:a . Eller en polaris edge.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Har inte så mkt erfarenhet av andra skotrar en edge men kan säga att jag är mkt nöjd trots allt skruvande, Men mitt enda bra tips är nog att kolla efter den skoter det finns mest/ billigast reservdelar till, för gå sönder gör dom alltid. oavsett vad du köper!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Mitt tips går till en lynx rave 700sp den håller i evigheter o den går riktigt bra + mycket bra åkkomfort och till sist den e skitrolig att leka med =)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
maximalt lek får du om du sakffar en 440 maskin:) rave rc 440,rev 440, snopro 440, har du tur så kan du få någon av dom i denna prisklass.
skummade igenom blocket lite snabbt och tog fram dessa, dock är jag medveten om att alla är över din prisklass, men med lite prut så vem vet
http://www.blocket.se/vasterbotten/Arctic_cat_Snopro_440__04_25237640.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Pro_x_440_800_25103118.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Pro_XR_440_04_25265564.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/overtornea/Lynx_rc_440_25065449.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Lynx_rc_440_03_a_25406827.htm?ca=4&w=3

Tobbe_Man

Medlem
11 jan 2010
8
0
1
Gävleborg
Ok. Är väll dom ni nämner jag kollat mäst på.
Lite följd frågor??

Det är ju högsesong nu så jag misstänker jag kan göra bättre affär lite senare i vinter??? När börjar ni sälja era skotrar lite biligare?

psike: varför inte 700???

Ärligt så har jag fastnat för edge men dom ligger lite över min ekonomi just nu värkar de som,
Men igentligen så spelar inte märket någon roll alls??

Ingen som gillar yamaha? körde en sådan Srx700-99 tror jag de va men tyckte den kännde framtung när man hoppade med den, någon som har annan uppfatning?

Hur är de med olika 440 modeler??? mistänker dom är uppskrämda från fabrik och när dom blir med åren så är de mer skruva/jävel skapp med dom än köra??

Tackar alla som vissat intresse att svara Mvh Thomas

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Även jag hade valt Enduro 700 eller Rave 800 i den prisklassen :) Har själv haft en Rave -02a och var riktigt nöjd med den.
Men du kan ju läsa in dig lite på serie-3 motorer för att få en liten inblick i vad dessa motorer innebär.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Min röst går på Mxz 440 X.. Eftersom du har Gräns på 30k.
Är Yamahafan men srx Kan du sluta tänka på :p Hade själv en sxr med öhlinare,non-slip,v-kitt,38mm matta osv den var faktiskt rolig å fungera bra i lössnö eftersom ja hade quickrods osv.. men den höll inte nånstans annat än i motorn. Tål inte riktigt hård körning å massa hopp osv. Tyvär. Kika på nån 440 X tkr jag:)

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
skulle säga lynx enduro 600, bättre fjädring och stabilare än mxzan, och 440 racklar ju mer än 600a,

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ok. Är väll dom ni nämner jag kollat mäst på.
Lite följd frågor??

Det är ju högsesong nu så jag misstänker jag kan göra bättre affär lite senare i vinter??? När börjar ni sälja era skotrar lite biligare?

psike: varför inte 700???

Ärligt så har jag fastnat för edge men dom ligger lite över min ekonomi just nu värkar de som,
Men igentligen så spelar inte märket någon roll alls??

Ingen som gillar yamaha? körde en sådan Srx700-99 tror jag de va men tyckte den kännde framtung när man hoppade med den, någon som har annan uppfatning?

Hur är de med olika 440 modeler??? mistänker dom är uppskrämda från fabrik och när dom blir med åren så är de mer skruva/jävel skapp med dom än köra??

Tackar alla som vissat intresse att svara Mvh Thomas
På just ZR:en bygger väl 700-motorn på nån relik från 80-talet... då är det nog fan bättre med en 600.

Edit: En 440 är nog aldrig fel om du står ut med lite mer frekventa kolvbyten pga effektuttag. Chassimässigt är dom väl alltid jämförbara och ibland är dom väl även ännu mer hållbara då dom har beteckningen "x" eller motsvarande...

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
jag tycker att man ska sattsa på så ny skoter som möjligt och mindre kubik.fu fåt roligare i länden.440 då ska man kunna sktuva och ha lite kunskap om vad man pysslar med.köp bara inte något hopplock.
Edge 600 är bra kanske kan pruta ner någon f7-03

Tobbe_Man

Medlem
11 jan 2010
8
0
1
Gävleborg
Ja klart man vill ha så ny som möjligt men det kan kosta en varenda månads lön lång tid framåt om den är riktigt nergången och sönder körd med dålig servis och säljer den biligt för att bli av med den snabbt =)

Skruva är inget problem då jag kör 2t cross och vet vad en fel bestykad förgasare gör eller tumma lite på kolv bytet =) Men frågan om den jag köper av vet vad han haft och hur noga det är med rätt bestykning och servis på race maskiner som 440.
Kommer nog inte bli någon 440 fast jag mer än gärna skulle vill ha en.

Ja edge är jag sugen på och lutar mycket åt att hitta en sådan i bra skick till rätt peng.

Men har inte bestämt mig, Nästan alla skriver att jag ska kolla 00 och framåt?? är det något fel på Rave/enduro/Mxz/Zr och xc från 96 till 99 om skicket är bra vill säja???

Mvh Tobbe

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Min nuvarande skoter är min första skoter och den passar mig perfekt.

Polaris Edge X 600 -01, köpte den för några veckor sedan för strax under 30 k.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
min edge 500 är jag grymt nöjd med, ca 105hk orginal dvs lika mycke som en en enduro 600 t ex. min har gått 900mil och dom sista 500 har jag kört själv, mycke bus och hopp ha det blivit och den har hållit mycke bra. motormässigt har jag inte haft ett enda problem och den är mycket pigg trots 900mil på orginal kolvarna. måste dock dit med minst en 32as matta och en redig styrhöjjare enligt mig om den ska va rolig ;) en -01 får du för ca 25k

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
min edge 500 är jag grymt nöjd med, ca 105hk orginal dvs lika mycke som en en enduro 600 t ex. min har gått 900mil och dom sista 500 har jag kört själv, mycke bus och hopp ha det blivit och den har hållit mycke bra. motormässigt har jag inte haft ett enda problem och den är mycket pigg trots 900mil på orginal kolvarna. måste dock dit med minst en 32as matta och en redig styrhöjjare enligt mig om den ska va rolig ;) en -01 får du för ca 25k
OT men äre inte 95hk i dom?:hmmmm: