Bra förstaskoter

Fippmaestro

Medlem
19 aug 2012
18
0
1
Hej, är ny här på forumet och undrar vad ni har för tips på bra, billiga och driftsäkra skotrar. Ska ha den mest för lekkörning.
Har funderat på Yamaha Phazer II, Exciter eller kanske en Polaris Indy 500.
Men som sagt, alla tips välkomnas och berätta gärna varför!!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Eftersom han nämner indy 500 och phazer II så antar jag att han vill lägga sig vid 10-15000 ? Men kan ha fel :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ännu mer kassa än sx700:an. gå på en indy modell. dom går faktiskt ganska bra för att vara en gammal skoter. gammel yamorna är totalt stumma, finns ingen fjädring och kass i snö i jämförelse med en indy

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Om jag skulle vart du så skulle jag försökt att få ihop nån lapp till så du får en vmax 500 eller 600 ist för en exciter. Blir en stor skillnad på körglädjen på dom två! Och en trippel maskin skulle då inte jag rekommendera som en första skoter.

Fippmaestro

Medlem
19 aug 2012
18
0
1
Okej. Jag kan i princip ingenting om motorer, så en driftsäker skoter behövs helst. Ska i princip bara ha den till lekkörning, har aldrig ägt en egen skoter själv.
Varför inte en Phazer? Driftsäkra, bensinsnåla, hyfsade i puder och grym lekskoter är vad jag här hört om dem?

Här är i alla fall en indy, hyfsat nära mig:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_Indy_650_sks___90_41869611.htm?ca=11&w=3

Är det en sån där trippelblablabla? Vad är det för dåligt med dem?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Polaris tripplar är inte så driftsäkra men att köpa en skoter kan nog ses som ett lotteri, man ska ha lite tur också :)
När du kollar på en skoter ta gärna med någon som vet ganska mycket så blir det lättare att hitta en i fint skick.

Vrf du inte ska köpa en phazer är för att det finns ingen fjädring på dom och dom är inte så roliga i lössnön.
så sikta istället på att hitta en fin indy och undvik tripplarna om du inte gillar åå skruv :)

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Och åter igen så körde jag 350 hårda mil med min xlt utan att röra en skruv i motorn när jag sålde de hade den gått 1650 mil ,om du inte rör motorn i trimm väg och ger den olja så ger den tillbaks i driftsäkerhet och glädje !

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Om han ska undvika tripplarna men ändå kolla på Indy så finns väl typ bara 500an kvar? :p
Är själv inge jätte fan av den motorn men är ju bra skotrar.
Jag vill nog dock hålla med K-len om att ZR känns som ett vettigt val också. :)

Fippmaestro

Medlem
19 aug 2012
18
0
1
På tal om en indy 500. Vad ska man kolla speciellt på, saker som lätt blir dåliga osv? Mattans skick är ju ganska obvious att man tittar efter, men vad mer?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Flippmaestro: Det beror på vem du frågar. Arctic har inte sämre motorer än någon annan tillverkare. Har funnits motorserier som varit mindre driftsäkra hos arctic, men de slutade produseras för många många år sedan. ZR har fina motorer med bra hållbarhet och inte allt för dyra reservdelar. En fördel är även att de finns mycket pirat om man vill "go the cheap way".

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Polaris tripplar är inte så driftsäkra men att köpa en skoter kan nog ses som ett lotteri, man ska ha lite tur också :)
När du kollar på en skoter ta gärna med någon som vet ganska mycket så blir det lättare att hitta en i fint skick.

Vrf du inte ska köpa en phazer är för att det finns ingen fjädring på dom och dom är inte så roliga i lössnön.
så sikta istället på att hitta en fin indy och undvik tripplarna om du inte gillar åå skruv :)
Tripplarna är inte alls odriftsäkra. Har bara hört gott om dom i verkligheten, tyvärr är det ju annars här på internet. :/

OnT: Indy 500 riktigt bra skoter, har en själv.. Kolla så att det inte är sprickor i boggien, och kolla så att primären och sekundären ligger i linje. Sen är det väl inte så mycket att säga...