Bra skoter?

northernking

Ny medlem
1 dec 2012
2
0
1
Åland
Hej! Jag är frälst på Yamaha och har ingen erfarenhet av Arctic Cat. Jag ska köpa en begagnad skoter och väljer mellan en Yamaha SRX 600 som egentligen hade vart det självklara valet bortsett från prisfrågan.

Det andra alternativet just nu är en Arctic Cat 600 ZRT årsmodell 1996 och det är där ni kommer in i bilden.

Denna Cat är 8000 kr billigare än Yamahan och är därför ett alternativ för mig. Jag undrar helt enkelt om det är en bra skoter. Är den att lita på? Finns det några kända fel för just den modellen? Håller motorn bra eller rasar dom lika lätt som en Polaris?

Jag har fått tipset att helst hålla mig borta från amerikanska grejer. Vad jag vill ha är en skoter jag kan lita på för flera år framöver.

Vad säger ni?

Tacksam för svar!

Länk: http://www.blocket.se/stockholm/Arctic_Cat_600_ZRT_44226813.htm?ca=11&w=2

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Något som kan vara värt att kolla är om den separata oljesmörjningen är bortkopplad. På den här modellen leder det till att vatten/oljepumpsaxeln skär och en motorrenovering är behövlig. Det mest kända problemet är det.

Annars brukar de flesta väl sammanfatta det som en ledräser med mycket krut under huven. Om du har tänkt att leka i djupsnö utanför leden är den inget direkt för dig. Den fungerar mer som bojsänke.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle vilja säga att zrtn motsvarar srxen väldigt bra. Lika dåliga /"bra" chassiet för djupsnö. Men går som fan på led.

Några standardfel vet jag inte om. Alla skotrar med Bortkopplad separatsmörjning går bort för min del så ser inte detta som ett problem.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Finns få som hänger med en SRX på en slät kurvig led, med orginal transferrods så hissar den inte skidorna som ZRT gör, man styr SRX med gasen, ca: 128hk d.v.s. ca: 10hk mer än i ZRT.
Det bästa med SRX är motorn.
Det sämsta framkomlighet, vikt och fjädring.
ZRT gillar att vifta med skidorna, enligt mig betydligt bättre i lössnö tack vare flackare attackvinkel i boggien och ej kopplad boggie, på dom tidiga, jag hade en 96:a, de senare ska jag inte uttala mig om. SRX:en jag hade var en 98:a.
Hade inget haveri med någon av dom, hade dom dock bara 1-2 säsonger.

Using Tapatalk on Android ICS pad.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Enligt mig väldigt lika maskiner i både snö som led ,,ev är det lite fördel zrt i snö som tidigare nämts.
Jag tycker srx känns mindre och snabbare på led men srxen är inte lättare på papper. Jag tycker srxen är bekvämare och mer lättstyrd ,,styrningen känns som det vore servo vilket är trevligt.

Variatorerna håller bet längre tid innan de behövs renoveras på yamman . Ac variatorena behöver lite renovering då o då i bussningar mm men inga stora kostnader.

Så tipset om du köper yamman kolla noga på variatorerna att dem är ok och växlar bra på både led som grävning i snö. Kör i all tänkbar snöförhållande när du provkör den!! Yammadelar är dyra överlag så den måste vara i bra skick vi köpet.

Glöm inte ta kompprov vid köp för det är viktigast!

Hade prislappen och skicken varit samma skulle jag valt srx med" liten" marginal.