Bra tjejskoter?: Phaser RXT -08

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Hej
Undrar om Phaser RXT -08 är en bra tjejskoter?
Lättkörd?
Problemfri?

Vilka är skillnaderna mellan -07, -08 och -09, nån som vet?

Tack för all info
/Jens
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Ja det är nog en riktigt bra skoter att börja med..
07:an totalt värdelös. vek överallt.. 08:an mycket bättre 09:an ännu bättre.. fick fox floatare 08..
men byt ut skidorna på den.. går inte att köra med orginal skidorna. vinglig som få med dom. Har inte hört nån som har haft problem motormässigt.
Jag ska själv köpa 09:ans phazer
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Ja det är nog en riktigt bra skoter att börja med..
07:an totalt värdelös. vek överallt.. 08:an mycket bättre 09:an ännu bättre.. fick fox floatare 08..
men byt ut skidorna på den.. går inte att köra med orginal skidorna. vinglig som få med dom. Har inte hört nån som har haft problem motormässigt.
Jag ska själv köpa 09:ans phazer
Vad ska man ha för skidor då?
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
08:an är bättre än 07:an...07:an hade rätt mkt barnsjukdomar men är ju å andra sidan mkt billigare än 08:an för stunden.

Lättkörd tycker jag egentligen är fel ord. Har hört många som säger att phazern är så lättkörd men det tycker jag inte stämmer. Phazern är lätt i vikt och därför ganska lätt att manövrera men körställningen är ju rätt annorlunda jämfört med andra skotrar. Den känns rätt vinglig till en början men det fungerar bra när man lärt sig den. Så mitt svar är att den inte känns lättkörd från början men bättre när man vant sig.

Porblemfri är den dock. Jag hade en del strul med 07:an jag ägde en kort stund men bytte in den mot en 08:a och den har jag snart kört 150 mil med utan minsta problem.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
08:an är bättre än 07:an...07:an hade rätt mkt barnsjukdomar men är ju å andra sidan mkt billigare än 08:an för stunden.

Lättkörd tycker jag egentligen är fel ord. Har hört många som säger att phazern är så lättkörd men det tycker jag inte stämmer. Phazern är lätt i vikt och därför ganska lätt att manövrera men körställningen är ju rätt annorlunda jämfört med andra skotrar. Den känns rätt vinglig till en början men det fungerar bra när man lärt sig den. Så mitt svar är att den inte känns lättkörd från början men bättre när man vant sig.

Porblemfri är den dock. Jag hade en del strul med 07:an jag ägde en kort stund men bytte in den mot en 08:a och den har jag snart kört 150 mil med utan minsta problem.
Mycket bra info.
Tack.

Fler såna här utlägg önskas. Ni är väl fler som har eller haft en Phazer?
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Jag har rätt nyligt köpt en phazer -07 har kört ca 40mil och är jätte nöjd dock kändes det konstigt i början men man blir van. Provade en skoter med den "äldre" körställning igår och jag kunde knappt köra. Det jag vill säga är att de är stor skillnad till det positiva för phazern.

Körställningen känns riktigt ergonomisk.
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
jag har en -07a och det är helt fel att kalla den värdelös.. är alla uppdateringar gjorda och dämparna är schimsade hårdare så finns det inte enända sak att gnälla på, visst -08an har floatar och behöver säkert inte uppdateras, men varför slänga ut dom extra pengarna? köper du en -08a för dämparna så är det fortfarande billigare att köpa en -07a och köpa nya dämpare till. men eftersom du frågar om det är en bra "tjejskoter" så misstänker jag att du inte behöver ha floatarna, utan -07an räcker alldelesutmärkt

och som alla andra säger så borde skidorna bytas vilken du än köper.
köp slp powder pro som enligt dom flesta är det bästa du kan ha
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Min sambo har en Fhazer FX -07 och hon är väldigt nöjd, det enda är att den kan kännas orolig på led men det skall vara förbättrat på -08 annan vinkel i framvagnen. Det som hon har gjort med sin är bytt till mountain skidor Yamaha orginal samt en 38mm matta. Den går bra på och bredvid leden. Att den skulle vara svårkörd kan jag inte hålla med om, visst den är smal över dynan och man sitter högt upp men efter 300mil så vill hon inte bytlåna med min RS Vector MM...så jag tror att hon är nöjd :).
Det som var i våras var att den blev slängig i stöpan på vårisen men detta skall vara bättre efter att vi ändrat dämparnas hårdhet.
Hennes nästa skoter blir nog en nyare Phazer Mountain.

Jag gillar att busa loss med den efter en hård gropig led :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ju mer jag läser om en Phazer, ju mer vill jag ha en :p
Behöver inte direkt en maskin som klättrar 90 graders backar eftersom jag kör mest efter led, och leker i puder så ofta jag kan :)
Fast då är det ju problemet med $$$, jag är 16 år och sommarjobbar under sommarlovet. Får ca 20,000 varje sommar och en skoter för 60,000 tar tid att samla ihop till men som tur är så är jag sparsam.
Ja, jag tjänar ihop mina egna pengar!
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Ju mer jag läser om en Phazer, ju mer vill jag ha en :p
Behöver inte direkt en maskin som klättrar 90 graders backar eftersom jag kör mest efter led, och leker i puder så ofta jag kan :)
Fast då är det ju problemet med $$$, jag är 16 år och sommarjobbar under sommarlovet. Får ca 20,000 varje sommar och en skoter för 60,000 tar tid att samla ihop till men som tur är så är jag sparsam.
Ja, jag tjänar ihop mina egna pengar!
Helt rätt! Jag startade också med att tjäna mina egna pengar... fick betala allt själv hemma, körkort, hyra (under tiden jag sommarjobbade), etc. Idag är man "gammal" och tjänar tillräckligt. Lycka till!!!
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Löste det sig med rutan?
På Yamahacenter i Sundsvall handlar du på ett ställe där jag bara kan ge rosor ang service och hjälpsamhet i alla fall.

xLas.
Den som spar han har stämmer perfekt, egna pengar är kung håll ut du kommer dit du med!

Lycka till.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Min sambo har en Fhazer FX -07 och hon är väldigt nöjd, det enda är att den kan kännas orolig på led men det skall vara förbättrat på -08 annan vinkel i framvagnen. Det som hon har gjort med sin är bytt till mountain skidor Yamaha orginal samt en 38mm matta. Den går bra på och bredvid leden. Att den skulle vara svårkörd kan jag inte hålla med om, visst den är smal över dynan och man sitter högt upp men efter 300mil så vill hon inte bytlåna med min RS Vector MM...så jag tror att hon är nöjd :).
Det som var i våras var att den blev slängig i stöpan på vårisen men detta skall vara bättre efter att vi ändrat dämparnas hårdhet.
Hennes nästa skoter blir nog en nyare Phazer Mountain.

Jag gillar att busa loss med den efter en hård gropig led :)

Som jag skrev så tycker jag verkligen inte att den är svårkörd. Det jag menar är att den kanske inte känns lättkörd från början men när man vant sig så är den riktigt trevlig. 38:as matta och mountainskidor är nästan ett måste som dom andra skrev.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Tack för alla fina svar.
Skall se om det blir avslut idag på en Phazer RTX -08'a.
Det blev en helt ny Phazer RTX -08, hann med typ några mil idag och den är verkligen lättkörd. Och skidorna tycker jag inte är usla, inte med originalmattan iallafall... den driver ju uselt i snön. Med en bättre matta så kanske skidorna också behöver bytas, men jag behåller det nog orginal som det känns nu.

/Jens
Nu med Renegade 600HO -04 samt en Phazer RTX -08
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Nu behöver du bara byta bort din 600 så slipper du tanka 2takts olja helt :beer:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sitter redan och drömmer om en Nytro XTX med 38mm Challenger-matta.
Yamaha center lär väl sälja sin demo maskin nu i vår. Sitter en liten höjjare på den. Riktigt härlig maskin xtx måste jag säga. Inget att köra på crossbana men oj vad fint den går efter led och i pudersnö.
Dock så är det för mycket pengar för en annan så jag ska kolla på en 08 rtx nåt i sommar tänkte jag.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Sitter redan och drömmer om en Nytro XTX med 38mm Challenger-matta.
Då är du fast i samma träsk som mig... man vill byta, byta, byta :D.
Jag skulle vilja ha en 40th Nytro förlängd med 38mm matta, gillar den färgsättningen.