Bredda MountinMax/Summit

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har planer att köpa en MountinMax eller Summit men tycker att de är för smala mellan skidorna. (årsm. ca 01)

Går det att bredda dessa genom att helt enkelt byta parallellstagen till längre eller måste jag byta trailingarmarna åxå?

Eller är det bättre att köpa en SXR/MXZ och montera på en längre matta och boggiförlängningskit?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
nja summiten och MM har juh smalare mellan skidorna för att den ska bli smidigare i lössnö, ska du bredda den har du nästan tappat själva vitsen att ha en tex summit.
men det funkar bara att byta stagen, trailarmarna är dom samma
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Grejjen är den att jag vill ha en halvlång (345) ledracer så för mig spelar det ingen roll om jag förlänger en SXR eller breddar en MM.

Du skriver att trailingarmarna är desamma men är bredden på de bakre infästningarna också samma. Alltså utsticket från tunneln.

Hur fungerar en kort boggi när man förlänger den? Finns det tendenser till "svampighet" eller nåt sånt?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Varför inte bara köpa en renegade som är just 345?, kan också rekomendera att par powder pro skidor

Det gör underverk för lössnökörningen
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
utsticket är det samma.
jo jag har förlängt till 345 på min o jag har inga problem med svampighet, funkar finfint
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Varför inte bara köpa en renegade som är just 345?, kan också rekomendera att par powder pro skidor

Det gör underverk för lössnökörningen
Letar även efter just Renegaden - vi får se vad det blir...

Tack för tipset om skidorna. Vad kostar ett par sånna?