Bredda skotersläp??

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Nån som har koll om det är lagligt att bredda släpet för att få plats med 3 skotrar??

Bygga nånting så man kan ställa ut skidorna utanför sidobalken så dom kommer i samma bredd som stänkskärmarna å så backa upp den 3:e skotern i "mitten"

Nån här som har gjort nåt liknande å kanske har nån bild på "bygget" skulle uppsattas...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Inte behöver du bredda den för det, låt ena skidan på de främre skotrarna hänga utanför bara. Been there done that flera gånger. Men annars finns det ju inget som hindrar att du bygger ut, bara det inte blir bredare än skärmarna för det är väl dom som bestämmer totalbredden på släpet enl regbeviset
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Last får max sticka ut 20cm på sidan och den totala bredden får inte överstiga 260cm. Om du gör ombyggnad av släpet måste du reg besiktiga. Däremot så kan ju din breddning räknas till last....beroende på hur du gör. Med tre maskiner på så ska ju ditt släp åtminstone få lasta 900kg. En till byggnad 100kg till. Typ.
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Har en lastvikt på 800 kg på släpen å ska lasta 3 st xp borde då klara mig ganska bra... Funderar på om man bara ska spänna fast nå plank å stalla skidorna på... Är det 20 cm utanför positionsljuset eller skärmkanten? Mer idéer kanske?
 

hallonraden

Aktiv medlem
25 jan 2008
52
0
1
kiruna
hej
vecka en plåt att hänga över sidolemmen till skidan som stöd.
bredden räknas gissningsvis där släpet är bredast,; hjulhuset..
när du transporterar en skoter bakochfram kan vissa skotrar tappa rutan :hmmmm:
vänligen nils
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad ligger xpn på tankad och klar 250? 50kg i marginal är väl ändå inte mycket... du kan ju behöva nå att vikta med för att få rätt kultryck...
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
med tanke på att man backar på sista skotern så borde kultrycket inte bli så illa.. visst är det som du säger att de är lite på "gnälln" att man ska klara maxlasten... men dock dumt att tanka skotern hemma å dra upp den till fjällen (ca 120 kg extra i 50 mil i soppa) istället för att tanka när man väl har kommit på plats (eller iaf i närheten...)
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Jag breddade min släp med en överbyggnad, samt avkörningsramp.
Jag har en Brännan släp!
Gjorde en ram i 20x40x2 som ligger ovanpå sidorna och sticker ut till skärmbredd på släpen.
Hela konstruktionen klädde jag med galler durk och varmgalvade för 720kr.
Totalvikt på tilbyggnaden blev 132 kilo.
Rampen där bak hängde jag fram så jag kan dra upp baklämmen och lasta under ramen.
Fast tillbyggnaden är på plats.
Detta ger ett suveränt lastutrymme för skidor ect.
När baklämmen är tillbaka så är allt där under mindre än gallerdurk maskorna med på färden.

Spektaklet är för närvarande översnöad men kan ta bilder, om någon hör av sig och
vill veta mera.

Helt perfekt och totalt underhållsfri lösning i mina ögon :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Helt perfekt och totalt underhållsfri lösning i mina ögon :)
Det lät som en djäkligt bra och en seriös lösning.
Jag är ganska lat, så jag tog helt enkelt två SJ pallar på den tiden vi körde tre skotrar på en vagn avsedd för två-jag/vi lade en pall över varje lem (lem? det lät så...snuskigt) och ställde skidan på-ett par rejäla spännband som höll fast eländet ordentligt så funkade det också utmärkt.
I sammanhanget gratis och...tja, ganska underhållsfritt. Men det ser inte speciellt seriöst ut även om det är lagligt.
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Släpen har tinat fram nu så jag ska försöka att komma ihåg o knäppa en bild åt dig andheex11

TS Braak släpen står i innervik skellefteå om du vill komma o se skapelsen