Broms problem

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Var ute och körde tills jag märkte att det luktade bränt tog upp huven och bromsskivan var glödröd , for hem och skruvade bort oket och orsaken till att bromsen legat på var att ena bromskolven kommit längre ut och den andre hade gått in.

Prövade lufta systemet och pressade båda kolvarna så de var ung. lika mycket utåt.
For ut på en testrunda och så efter en liten stund när man bromsat ett par gånger hade det hänt på nytt likadant att ena bromskolven kommit längre ut och legat mot skivan...

Någon som haft liknande problem och har några tips till mig

(vanligt Brembo ok)

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Du för ta ut kolvarna och slipa lite med en smärgelduk och sen smörja upp dom.
Har du renoverat ett broms-ok tidigare någon gång på t ex en bil så vet du ju hur det funkar.
Har du inte det så googlar du så får du fram både videor och massor med trådar om ämnet.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som Mach1custom säger så kärvar den kolven av antingen skit och så. Personligen trots att jag älskar att skruva hade jag letat rätt på ett begagnat ok och satt dit, bör inte kosta många kronor.

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Sätta dit ett beggat ok i okänt skick, lufta å kladda med bromsvätska. Sen lär säkert dom kolvarna göras ren med. Nej lägg ner en timmas jobb på det som sitter så funkar det nog sen.