Bromsljud

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Vad är det som typ piper när man bromsar på dom flesta polaris? är det kedjan som låter eller? Personligen så tycker jag att det låter härligt :)

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
har för mig att de är drev o kedja som låter, eventuellt om de va kedjespännaren, osså förstärks ljudet genom bromsskivan när man bromsar.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med er. Tycker det låter härligt och det är ju polaris-ljudet. Vet inte vad det är men misstänker något med bromssystemet eftersom det låter mest när du bromsar. Skulle det bara drev eller spännare borde de ju låta hela tiden, eller?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
men saken är ju den att det låter lite bara du motorbromsar. Jag tror jag vet hur det är. När du drar på så spänns kedjan på den sidan som inte kedjespännaren är på och när du motor bromsar eller bromsar så hamnar trycket på kedjespännarens sida och det är väl själva ljudet av kedjan som trycks mot spännrullen som gör det där ljudet? Har jag helt fel eller? Men fint låter det iaf :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Japp, det stämmer att det låter lite när man motorbromsar. Kan mycket väl vara som du säger. Ska öppna kedjehuset inom närmaste veckorna, skall fundera om jag kommer på nått då. :)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Last edited: