Bromssystem ur funktion efter byte av bromsslang

splutt

Medlem
29 nov 2010
12
0
1
Örnsköldsvik
Efter jag bytte bromsslangen på min Arctic Cat så pumpar inte längre bromsvätskan ut när jag bromsar.

Vid bytet tömde jag hela systemet förutom bromsoket på vätska och efter det pumpar inte längre vätskan ut vid bromsning

Vad kan ha hänt? Jag har kollat efter läckor men hittar ingenting.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Man får lufta tills det är slut på luft... eller så kan man fuska :)
Tag en stor kospruta och sätt en slang på den och koppla till nippeln på bromsoket. Sedan öppnar du nippeln ca 1/2 varv och suger med sprutan sedan häller du i bromsvätska i behållaren allt eftersom. Det får aldrig bli tomt i behållaren då får man börja om igen. När det slutar komma bubblor så skruva igen nippeln och provbromsa. Enklast är om man är två enn som hela tiden häller o bromsvätska och den andra suger med sprutan.

splutt

Medlem
29 nov 2010
12
0
1
Örnsköldsvik
Jag trycker in bromsen, öppnar på nippeln till det slutat puttra bromsvätska och inte hör något mer, stänger nippeln och släpper bromsen. Gjort så X antal gånger nu men det verkar inte finnas ett slut. Jag får testa att suga ur luften

splutt

Medlem
29 nov 2010
12
0
1
Örnsköldsvik
Jag använde en spruta och sög ur luften. Det fungerade perfekt. Det var så mycket luft och därför tog det sån tid. Tack för all hjälp!