2001 eller 2002 fick Åf inte längre skicka in carbon kopian i service boken på 50 mila servicen(brp),de fanns ingen där som hade intresse att läsa allas kråkfötter och datorisera in det i nåt register.
Din ÅF sätter den i nån egen pärm lr kastar kopian.
Bosswebb har väl aldrig haft någon service registrering.
Ingen får tvinga nån att den måste servas på en specifik märkes verkstad, de gäller bara om du avser få nånting gratis på garanti.
Det står helt upp till ägaren att välja vilken "snöskoter" verkstad du vill.
ÅF får säga att du helst ska serva den här hos oss, han får inte säga att du måste göra det.
BRP skriver så här på sin sida "Authorized BRP dealers are the best source for service on your BRP Product"
Tänk dig nu, du lessnar på din nya Lynx på 83mil i Mars å byter in den hos en Yamaha handlare, utan att du gjort första service. Tror du inte att den Yamaha handlaren gör första servicen då, för att kunna sälja den?
Aldrig, att han bokar in den hos sin närmaste Lynx åf på service.
Vad är en "skoterverkstad".
Absolut ingen privat person.
Ett talesätt från gammalt, en stämpel i boken från en mer eller mindre känt företag
Som försäkringsbolagen ser det ska det vara ett företag som jobbar med snöskotrar. Men det finns bil firmor, traktorverkstäder, motorsågs verkstäder som även kan ta försäkrings jobb på snöskoter.
Det är faktiskt du som ägare som väljer om du hellre vill lämna din krockade Lynx till närmaste Yamaha handlare.
Notering, försäkringsbolag med motorförsäkring har krav på service hos "skoterverkstad".
Annars står det faktiskt upp till dig själv att serva skotern själv eller inte alls.
I mina trakter gissar jag att c.a 80% förlägger eller kastar serviceboken på sin ny skoter, medans andra ställen värderas den likvärdigt som en service bok till en bil.