Brytare på (vid) gasen?

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Hej!

Håller på att serva min skoter lite.
Har en Arctic Cat ZRT 600 -96 och har funderingar kring en liten brytare som sitter på insidan gasen. Om man liksom drar tillbaka gasen mot dig så trycken den till denna lilla brytare. Skall den göra det vid tomgång, eller är det en brytare?

Min gaswire har nämligen gått av och jag har skaffat en ny. Men vet ej om denna brytare "stänger av" skotern.

Mvh Fredrik

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
den gör så att man inte kan få gashäng om du trycker på full gas och tricker in knappen då går den ner på tomgång om du får gashäng å ramlar av så går en ner på tomgång

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Efter att ha rådfrågat några här på jobbet så kom vi underfund med att det är bara en spännare till gaswiren. Det är den sista lilla justeringen så gaswiren inte skall hoppa ur läget i gasreglaget. Finns inga kablar dit...

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
som bbb säger,,den e till för at om du får gas häng,,ja å en kompis hade problem me den där knappen för ett tag sen å den ska inte stänga av skotern

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
som bbb säger,,den e till för at om du får gas häng,,ja å en kompis hade problem me den där knappen för ett tag sen å den ska inte stänga av skotern
Har kollat runt lite (igen) och det är en brytande knapp och stänger av skotern. Brytaren där tillsammans med en brytare på sprinten som håller gasen på plats har en ELLER-fuktion (OR), dvs någon av dessa måste vara påverkade för att skotern inte skall stanna (stängas av).
Men detta är nu löst så nu vet jag exakt hur det fungerar. Problemet blir bara att justera detta när nya gaswiren kommer på plats.