sitter med ett batteri till en skoter på laddning precis breve mig. nyss fyllt på vatten i det. de bubblar till ibland ur hålen. (korkarkarna är inte på) har aldrig hört något batteri bubbla när man laddar de. ska de va så ?
Det ska bubbla. Och har du haft batteriet på laddning i över 1 dygn och har inte mer över 12,6volt på det så är det nog bara att kasta. Har du det så ska du låta batteriet stå någon timme och mäta igen. Eventuellt belasta det med en 12v lampa och se hur mycket spänningen sjunker.okej då vet ja. men de har varit på laddning länge nu men står fortfarande på tomt.
Finns speciella laddare för att ladda "MC" batterier. Eller en C-Tek där man kan ställa in vad man ska ladda.Man behöver ingen avancerad laddare. En vanlig billaddare är är gjord för batterier på runt 60Ah och det är för mycket för ett relativt litet batteri i en skoter.
Jag har kokat många batterier med för stora laddare och automatiska vet jag väl inte om dom är. 5A i ett bilbatteri brukar räcka för att det ska bubbla lite och skicka i det i ett skoterbatteri på kanske 20Ah så kokar det ganska duktigt :tongue1:
Nej CTEK är det bästa som hänt mina batterier :eyebrows:
Här är en förklaring också angående att batteri kan koka om man "MATAR" på för mycket.Det kan vara kortslutning i batteriet.
Om material från plattorna i cellerna lossnar (vilket det alltid gör när batteriet blir lite äldre) så kan dessa flagor lägga sig mellan plattorna och kortsluta.
Detta går att konstatera ganska enkelt genom att sätta batterietpå laddning och kolla i cellerna. Om vätskan i någon/ cell börjar koka relativt snart så är det kortslutning.
Åtgärd: Byt batteri. Det kan gå att få bort kortslutningen genom att ladda med kraftig ström. Detta är dock mycket riskfyllt och jag avråder starkt från detta. Ett exploderande batteri med syra som stänker runt är inte att leka med.
---/samoht
Du behöver aldrig ta bort locken.
Tänk bara vilken ström generatorna skickar i batteriet.
Grundregeln är att om du laddar normalt så ska du ladda med 10% av ah-talet.
Ska du ladda snabbare kan du skruva upp det lite grann.
Kokar det i cellerna är det fel på batteriet och det ska bytas alternativt har du åt helvete för hög laddström men då kokar det oavsett om du har lock eller inte.
För att kunna blåsa i för mycket spänning och/eller ström i ett batteri måste du har en konstantladdare, som du ställer in själv.Man behöver ingen avancerad laddare...
Jag skulle säga, Ja.jag hade locken av och de bubblade i alla hålen ? måste ja köpa ett nytt batteri då? för alldeles nyss då jag hedde i de och vred på nyckel till elstarten så klickade de till två gånger sen hände det ingenting. och skotern som batteriet sitter i är en ski-doo scandic årsm vet inte. men den har ALLTID startat direkt efter sommarförvaring utan att ladda eller något alls.
Det är ju en Volvo. Den kan du starta med statisk elektricitet. :eyebrows:Jag hade 5V på batteriet när jag körde startmotorn på amazonen med ett kasst batteri med en cell heldöd :hello: 10V utan belastning men den startade och gick endå fast då orkade den bara dra runt motorn 5varv innan spänningen va så låg att den inte orkade tända :whistle: