Bukskydd samt kylarfundering

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
I Gördalen den gångna helgen mer eller mindre förbrukades en Lynx RE 600 e-tec 2010.

Äh fullt så illa var det inte..

Han hoppade ut för ett krön och slog buken i en sten, Lilla kylaren framför drivaxeln slogs bort från skotern och låg kvar uppe i snön. Ska tydligen vara lätt hänt, eller det är inte första gången kan vi säga.

Är Ski-Doon lika känslig, och täcker bukskyddet tillräckligt för att få behålla kylaren vid eventuellt sammanträde med stenar, rötter, stubbar, mm. ?

Blev i samma ögonblick som han slog av skotern sugen på att köpa bukskydd.

Han hade inte monterat sitt...

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Beror väl lite på vart smällen tar. Om stenen slår i bakre delen av bukskyddet lär ju kylaren få sig en smäll oavsett om du har bukskydd eller inte. Annars tycker jag att det verkar som en rätt vettig grej trots att jag personligen hade haft mer nytta av förstärkningarna som sitter på a-armarna då min framvagn blev sned....

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Jag är ganska säker på att jag ryckt lös kylaren på min efter en hård landning också det i Gördalen om jag inte haft bukplasten monterad.
Har ryckt bort en plastbit på bakre delen precis där den ligger an mot kylaren. Räckte precis så det inte fick tag i kylaren och ryckte bort den.
Ska byta popnitarna under veckan då kylaren nu sitter lite lös. (glappar i popnitarna)
Är ju faktiskt en riktigt dum lösning att kylarfästena sticker ner under bukplåten.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag är ganska säker på att jag ryckt lös kylaren på min efter en hård landning också det i Gördalen om jag inte haft bukplasten monterad.
Har ryckt bort en plastbit på bakre delen precis där den ligger an mot kylaren. Räckte precis så det inte fick tag i kylaren och ryckte bort den.
Ska byta popnitarna under veckan då kylaren nu sitter lite lös. (glappar i popnitarna)
Är ju faktiskt en riktigt dum lösning att kylarfästena sticker ner under bukplåten.
Då finns alltså risken att man får en extra chans att klara kylaren med bukplasten, ska lägga en beställning.

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Har även hört att några lynx 2010:eek:r har slitit loss kylarna pgr av att dom kört med för lös mattspänning, mattan har helt enkelt piskat mot kylarn så den lossnat.