Bullseye Air Intakes

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
"The principle is simple: more air = more power."

Nja, så enkelt är det nog inte.

Tror personligen att du inte kommer få så mycket mer krut i maskinen, möjligen att du TROR att det är mer pulver då det kommer bröla lite mer. Ungefär lika mycket effektökning som att skaffa låta-illa-slutburk.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
alltså såhär är det...

JA du kan vinna några hästkrafter om du ger motorn mer luft..tex som vissa.slänger Öppna filter på skotern när dom har pipor..då får man bäst effekt OM dessa filter INTE suger i sig varmluft..vilket dom oftast gör då de är varmt under motorhuuven...

dessa ligger även oxå under motorhuven så tror ej att dom ger så mkt mer än att som Mikael sa.. den brölar lite mera.. eftersom att du ej tvingar in luften heller så blir de inge mer effekt där heller... så hade inte handla dom... köp pipor istället..då får du hästkrafter=)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om man bara slänger på öppna filter på en 2T så kan resultatet också bli att den går för snålt, och resultatet av det vet alla. Oavsett pipor eller ej.

Om jag bara kastat på öppna filter på min RX1 med gasare så hade den gått som ett lass skit, men om jag dessutom monterar på Holtzman-fjädrar, byter mainjet till större rackare så får jag mer pulver i motorn.

Räcker inte bara att ge motorn mer luft, den ha mera mat också innan det blir mer pulver, alternativt tvångsmata den med både luft och mat. ;)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nee men de är ju självklart att du måste leverera mer soppa om den ska ha mer luft=) trodde de var självklart=)..
men för att få mer effekt med filter så MÅSTE de vara friskluft..ger man motorn varmluft så tappar man effekt istället...

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Slipon på 4-takt lär nog kunna framkalla minst lika mycket hat som slutburk på 2-takt...
Det gör det garanterat. 4T har ju mycket finare ljud med "slutburk" men då låter det fruktansvärt högt istället på fulla varv. Det är ju inte lika irriterande som en 2T med speedtech burk för en själv men när du blåser förbi en sur gammal kärrings hus med ex en apex på fulla varv med excell slipon så lär hon inte bli glad.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Den enda gången dom ev. "ger" effekt är när rätta luftintaget har satt igen sig med pudersnö och inte får någon luft den vägen, men det blir ju snarare att återfå effekten. Däremot på en insprutare kan det ge viss effekt då den har luftmängdmätare