Busbygge ski-doo från grunden

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Håller på att starta upp ett nytt projekt. Har suttit och kikat på blocket och de är mkt man vill ha, men man hittar inte den rätta kombinationen. Så därför tänkte jag att jag skulle ta och bygga ihop en egen busmaskin nu i sommar. Är ju lite mer speciellt då man har gjort de själv. Hade tänkt mig då detta:

Hade tänkt mig ett rev chassi, antingen från en 440 eller 600
Framvagn blir nog från MXZ eftersom dom har bra dämpare
Boggi hade jag tänkt ta en PPS boggi från Lynx och förlänga så det går dit en 345 matta med 51mm kammar
Motormässigt vill jag ha mkt krut så då ligger tankarna kring en 800 motor, men då är frågan om man skall ta en skuren 440 motor för att konvertera till 800 eller om de lättaste är att införskaffa en 800 motor och sedan renovera?
Har en fundering hur det är med elsystemet i sånna fall, passar 440 eller 600s elsystem till en 800 motor? Är ju mest bara BRP grejor som jag skall använda så jag tycker de mesta ska passa. Har en budget på ca 70k. Det ska vara förgasare och inte för mkt el om man säger så.:nuts:

Kom gärna med så mkt tips, kommentarer och synpunkter. Kom gärna med vad man kan få lös grejorna för med ungefär för pris:nuts:

Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
"Motormässigt vill jag ha mkt krut så då ligger tankarna kring en 800 motor, men då är frågan om man skall ta en skuren 440 motor för att konvertera till 800 eller om de lättaste är att införskaffa en 800 motor och sedan renovera?
Har en fundering hur det är med elsystemet i sånna fall, passar 440 eller 600s elsystem till en 800 motor?"

Helt klart lättare att renovera en skuren 800 än att konvertera en 440 --> 800.
Och köper du ex en rev 440 så kan du ju köra med 440 el. (Fast har du elback så funkar inte 440 elen.) Och ta bara tändspolen från 800an.
Och statorn från 440in till 800an. (Om inte kontakterna är samma.)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, men vilken av 800 motorerna funkar som bäst? Vilken får man ut mest effekt av och bäst gas svar? Är 800 Powertechen bättre motor än 800 H.O motorn? Vilken av dom kan vara lättast att installera i chassit? Kan rev 440 chassi funka bättre eller ska man se om man kan få tag i ett lite nyare chassi från 06 eller liknande?