Bussgods.! Vilket skämt!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hejhopp..

Måste bara få skriva av mig några rader om vår underbara (kanske inte alltid fullt men) fraktbolag bussgods!

Är en av dom störta privata kunderna hos dom, skickar saker för närmare 40'000kr per år i frakt kostnader.

Så till en dag, skickade iväg en motor o lite saker med efterkrav, en ganska stor summa pengar, både i frakt och inkomst för mig.
Nåväl detta var i början av februari.

1 månad gick, personen i fråga löste aldrig ut paketet gick inte och nå häller för den delen. Kontaktade bussgods o inget paket hade kommit i retur. Väntade ytterligare någon vecka, ringde igen. Bad dom kolla upp vart paketet var. Spårlöst borta.

Nu börjar det närma sig april, o se på fan dom hittade paketet, ungefär 1-2 dagar innan jag skulle få ut försäkrings pengar på det. Det hade legat kvar till samma bussgods ombud dit det var först skickat till, någon stans i gällervare trakten.

Han ursäkt: "han hade haft så mycket o göra så han glömt skicka tillbaka paketet"...

Sur som F*N skälde jag ut den stackars telefon reciptionisten (lr va hennes titel är) och blev lovad lite rabatt. (tycker jag är värd redan då förser deras företag med rätt mycket pengar sen innan).

Nåväl, paketet kom fram till bussgods, for ner och skulle hämta hem det... Nu till det som gjorde mig riktigt piss-off, dom ville ha betalt för returfrakten av paketet! :mad:
O sen nån rabatt kunde dom inte ge på saker jag skickade, var tvungen o ha skriftligt från högre instans.

Smått sur gick jag därifrån åkte till banken och skaffade mig ett bankgiro. Nu är det posten som jag skickar med.
Sen också att de tar upp till 2 veckor o få pengar via efterkrav är ju skandal!

Nåväl. Bussgods i all ära, men ibland blir måttet rågat.

:hello:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Använder mig oftast av bussgods och är uppe i många frakter/år. Sålt ett antal motorer och oftast har det gått felfritt även fast det tar ett halvår innan pengar från efterkrav kommer in på kontot och det kan man bli lätt förbannad på. Sist jag blev riktigt irriterad var när en motor trots dubbla DENNA SIDA UPP-lappar blivit fraktad uppochned och detta resulterat i söndertrasade kåpor. Jag som säljare förlorar förtroende, blir ersättningsskyldig till kund och det tar dessutom 2 månader innan pengarna kommer från efterkrav!

Kortfattat; Ska du handla, använd efterkrav. Ska du sälja, använd inte efterkrav.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Beklagar problemet du haft med Bussgods! Jag skickar också saker via Bussgods väldigt ofta. Fraktkostnad per år ca 10.000:-. Det ända problemen jag haft är att det har tagit sån tid innan sakerna nått fram i vissa fall. I övrigt har jag aldrig haft några större problem. Jag förstår att du går över till Posten! Hur fan lyckas man tappa bort ett paket liksom? En motor är ju inte direkt liten heller... Vilka klantarslen måste jag bara säga...:mad:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
I regel så är det dom mindre utlämningsställena som krånglar till det med betalningar osv

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har skickat en del grejer utan problem..Använder inte bussgods efterkrav utan tex internetgirot..Har funkat väldigt bra.. går ju även använda paypal

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Aldrig haft några problem med Bussgods (eller Posten heller) och jag har skickat MASSOR med saker.

Som tidigare sagt så är efterkrav som säljare ett ***** skit. Tar 50% av gångerna flera veckor att få pengarna och de gånger man råkat ut för rötägg till "köpare", som inte hämtat ut grejorna, så blir man ju rätt frustrerad. Har dock aldrig varit med om att jag behövt betala returfrakten?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Visst till 90% av gångerna, kan väl nästan sträcka mig till 95% är jag nöjd med kundservicen.
Men att behandla en sådan trogen kund på så vis, ja nog fan blev jag förbannad. Så nu får posten ta hand om allt upp till 20kg och inte extremt skrymmande.
Typ huvar och sånt!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det enda jag har att klaga på är som alla andra att det tar sån jävulsk lång tid att få pengarna när man skickar med efterkrav. Men hade detta hänt mig(det som hände för yamaha_nisse)så nog hade man också gott över till posten.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har faktiskt bara bra saker att säga om Bussgods. Leveranssäkra och prisvärda. Men håller med om att det tar lång tid att få ut pengarna vid efterkrav. Därför brukar jag föreslå köparen att han betalar in pengarna i förskott, och så slipper han efterkravsavgiften. Det går folk oftast med på.

(Det blir ju inte nån bättre säkerhet för kunden med efterkrav/postförskott. Man kan bli exakt lika blåst ändå. Bussgods/Posten etc, betalar inte tillbaka pengarna om man öppnar paketet och påstår sig vara blåst.)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Om du till 95% är nöjd med servicen varför i helvete klagar du?

Det är mycket som ska klaffa, och det finns alltid personer i en organisation som kanske inte gör sitt jobb fullt ut.

Kan bero på familjetragedier, sjukdom eller ren lathet.

Att det tar tid att få pengar har jag aldrig någonsin upplevt.
Men gå över till Posten vettja... Det lär inte ta lång tid innan du på nytt står där på Bussgods med ett paket att skicka.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tycker du bara haft oflyt. Lär nog inte hända igen ska du se. Tänk på alla gånger du skickar grejer så blir det ett enda fel så kan man inte lägga ner och använda Posten istället. Det skulle snarare vara ett nerbyte enligt min åsikt.

Men jag kan hålla med om att du inte skulle behövt betala returfrakten då det tagit sådan tid. Åtminstone inte allt.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det kan också handla om sättet som han blev bemött på hos bussgods som gör att han byter. Om man är nöjd med ett företag tex för snabba leveranser och bra priser men sen blir man illa bemött så nog byter man företag då.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har tidigare jobbat inom bussbranschen. Kan säga att de som chefar Bussgods INTE skulle bli glada om de fick höra talas om sådan här behandling av en kund. Särskilt inte en så pass stor privatkund.

Länstrafiken i Norrbotten: Tel: 0926 - 75680. Be om telnr till chefen för Bussgods, tror han heter Drugge.

Bussgods Jämtlands chef heter Carina Kälvedal. Tel: 063-16 82 11. Mobil: 070-629 24 04

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Om du till 95% är nöjd med servicen varför i helvete klagar du?

Det är mycket som ska klaffa, och det finns alltid personer i en organisation som kanske inte gör sitt jobb fullt ut.

Kan bero på familjetragedier, sjukdom eller ren lathet.

Att det tar tid att få pengar har jag aldrig någonsin upplevt.
Men gå över till Posten vettja... Det lär inte ta lång tid innan du på nytt står där på Bussgods med ett paket att skicka.

Läser du så fattar du VARFÖR jag klagar...
Sen kan jag ju säga att jag har 3.5 mil till närmsta ombud, för dom inte kan komma överns med vårt lokala bussbolag, å därmed konkar dom att vara bussgods ombud.

Posten har jag bara 1km ifrån hemmet.

Så bara bensin kostnader för o skicka saker med bussgods per år är:
7*0.7*50*12 = 3000kr per år (lågt räknat)

Jag har vart trogen kund trotts detta, kundservicen är (oftast) bra..
Men engång är engång för mycket, speciellet i detta fall då jag fått lega på o tjata om det som försvann.

Ett företag som har bra kundservice, har det 100% av fallen. Inte 95%.
Skulle detta handlat om ett paket på 500kr hade jag inte brytt mig, men nu var summan en bit över 20'000kr...
Som de hade "tappat" bort pga någon klantskalle inom deras system.

Så nu ska jag gynna posten istället! Bussgods får ta hand om stora leveranser.

Mycket krävs för o vinna en kunds förtroende, men ytterst lite krävs för och tappa det!

Tack o bock

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
All beröm till ombudet på orten dock. De jag haft problem med är ombud i knappt existerande hålor.

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Tycker bussgods generellt känns "amatörmässiga" men trots allt fungerar det ( för det mesta) om man inte har krav på service /leveranstid.

Gjorde nedantående jämförelse på kul:

Objekt
Paket 60x40x30 cm som väger 20 KG

Orter som paketet skickas mellan:
Gällivare och Östersund

Posten tjänster (urval):

- Värde - framme nästa vardag: 368 SEK

- Företagspaket 16.00 - framme näsat varadag före 16.00: 517 SEK

Bussgods tjänster:

- Normal: 248 SEK

- Garanti : De garanterar att det kommer fram (nästa ?) dag: 516 SEK

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har skickat med bussgods ett flertal gånger och det har fungerat bättre än med posten som jag verkligen har haft problem med, dels så har bussgods varit mycket snabbare än posten och dels billigare.

Den stora nackdelen med bussgods är att om man skickar till mindre orter så kan det ta lång tid innan pengar sätts in på sitt konto från dom och att fraktpriserna stämmer inte alls överrens med dom som ligger ute via bussgods hemsida, kanske inte är så farligt men störande. Från Ske-å har jag fått intrycket att det är seriöst.

Givetvis så har dom behandlat ditt ärende riktigt uselt och för deras eget bästa hoppas jag dom ger dig en bättre deal.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
min soppapump som jag skickade för några veckor sedan är då försvunnen, har inte fått in pengar på kontot så jag gissar att den inte är utlöst ännu..