Bygga ark?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Tänkte ta och bygga mig en ark.
Någon som byggt en och har retningar eller andra tips och trix?

har en liten fundering vad gäller ventilation i väggar och golv. Man vill ju inte att de skall mögla men hur skall man förebygga det?

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Jag har haft funderingar på att bygga en jag också:) ska jag bygga så svetsar jag ihop en ram sen beklär jag den med plyfa och isolerar med frigolit emellan.. angående ventilationen där har ja ingen ide, hmm?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Själv tänkte jag använda mig av aluminiumrör, 50-60 mm i diameter, till själva ramen.
Utanpå siktar jag på husvangsaluminium och insidan blir väl sådan där kinapanel.
Själva botten/golvet blir nog aluminiumrör klätt med 6mm släpvagnsplywood.
Till golvets isolering bör man nog använda styrolit då det är bra mkt tåligare än vanlig frigolit.
Arken i sig skall ha minst 2 ventiler, helst tre.

Många har ju problem med att väggar & golv möglar pga kondens och sådant. Fast det kanske inte är något problem, man behöver ju inte trycka igen varje liten springa med silikon :)

Någon avrådde mig från att använda metall i konstruktionen i och med att det leder värme/kyla så bra men ett sådant litet utrymme tycker jag inte att det skall vara något problem att värma upp.

Arkens mått skall vara :
L 250
B 160
H 150 från golv till takfot
H 180 från golv till takås

(dessa mått gäller om den skall stå på en arkplats, annars kan den vara hur stor som helst, i princip)

Varför bygga en ark? Tjaa... man kan ju 'bo' i den så man slipper åka hem till stan vareviga kväll :)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
ska du ha arken stående på samma plats hela vintern eller blir det nya sjöar varje helg

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Blir nog att ha den stående på ett och samma ställe. Blir den tillräckligt lätt så kan man ju dra omkring på den om man vill.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Då tror jag att du tänker vettigt med styrolit och plywood.
Se till att du får ståhöjd vad du än gör, det är otroligt störande om man inte kan så inne i arkarna.
En ventil bakom värmaren nära golvet och en till uppe nära taket på motsatta sida.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Jao, blir nog så. Funderar på om man skall ha en sådan där gasolvärmare, pod eller en kamin. Kaminens mys-faktor är dock rätt svårslagen...

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Jao, blir nog så. Funderar på om man skall ha en sådan där gasolvärmare, pod eller en kamin. Kaminens mys-faktor är dock rätt svårslagen...
Tror att det blir enklast med gasolvärmare.
Det finns ju många i kiruna som har byggt ark, försök få tips av dom.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Många här som använt sig av skadade husvagnssidor och tak (lättare skönhetsfel o dyl.), som man köpt direkt från Polar. Dessa har en trästomme som limmas ihop, efter samma princip som när husvagnar byggs. Så bor du nära Dorotea så kan det ju vara billigt att åka dit och köpa. Men givetvis så måste man ju ringa i förväg.

Bästa värmekällan är nog en vattenburen gasolvärmare, men typ Coronavärmare funkar oxå bra. Fördel med gasolkamin som värmekälla, är ju om man oxå ska ha ett pentry med gasolspis, då behövs ju bara ett bränsle (Gasol) så att säga.
Nackdelen med gasolkamin är ju att det kanske inte räcker med ett batteri, för att hålla belysning och kamin vid liv, när man bor flera dygn i sträck. Går ju iofs att lösa med ett billigt elverk. Men det blir snabbt tyngder, men å andra sidan så är man väl minst 2 personer (skotrar) när man ska iväg med arken.

Men ett alternativ kan ju vara detta: www.tentipi.se

Tältkåta med ...

dieselkamin

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Dieselkamin... låter intressant. Var finner man den?

Hur mkt värme kan man behöva i en liten ark? Sunwinds mini heater avger 2 kw och är inte speciellt stor.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
tips:
- använd ladugårdsplywood eller formplywood i stället för vanlig eftersom den är vattentät (k-rauta har billigt)
- aluminium och stål är lika starkt per kilo, men alu är tre ggr dyrare. kan ju iof vara bra med alu då det inte rostar
- isolering i väggar och golv kan göras med två skikt där det är en luftspalt mellan, funkar kanon.
- jobbigt att dra omkring med mycket ved, vätska som bränsle är ju mycket bättre (om det inte finns ved tillgängligt såklart)

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Om du vet vart man kan få tag på sandwich skivor så är det
bland det bättre matrialen att bygga med, lätt, starkt och isolerat och det finns alla möjliga tjocklekar, fanns ett företag i Söråker som heter A-Sandwich som tillverkade såna i några år men vart dom tog vägen vet jag inte och sen finns det mycket bra aluprofiler man sätter ihop med.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
leta efter husvagnsväggar, kolla med tillverkarna, dom borde väl få över, segunda grejjer kanske...då har du färdiga vägga och behöver inte bygga lika mycket stomme..jag vet, har byggt en av polarväggar...tog kortsidorna med fönster och använde som långvägg i arken, ett annat fönster blev dörr...kanon,,och varm...och snabbt gick det...

//johan

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Pappa och en kompis har en 4 - 5 meters husvagn och har stoppat medar på den, och stoppat in en kamin.
Jäkligt skönt att sitta och pimpla i den =) kan ligga i soffan och slöa

D

Deleted member 9532

Det borde ju finnas miljoner Beskrivningar ute på webben som säger hur man gör? Nothing is impossible on the Wolrd Wide Web ;)