Bygga egen luftburk?

nykartiin

Medlem
23 okt 2012
8
0
1
Hej

jag har en ski doo formula 500 -97 vars luftburk är sönder, så jag tänkte bygga en egen luftburk med ett filter i, så nu frågar jag er experter, är detta ens möjligt eller är det bara slöseri med tid?
Jag har ett biltema öppet ''bil'' filter som jag tänkte använda. Har läst i flera trådar att folk satt på öppna filter direkt på förgasarna och många säger att det inte är så bra på grund av rem damm och att motorn suger i sej varm luft. Men då tänkte jag att man kan använda ett pvc rör och sätta luftfiltret i det och dra ut röret så att filtret får kall luft, eftersom filtret är kon- format så borde filtret få luft.

Är det möjligt? alla svar är välkommna, tack på förhand!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.815
851
113
Kramfors
Jag kör lösa filter på min cat som består av hålborrade 1,5L petflaskor täckta grovmaskigt tyg från dam BH tvättpåsar. De slår inte igen av snö eller oljedimma från förgasana, enda nackdel är att remdamm kan sugas in och värme. SLP tyg och köpes snöpåsar funkar inge bra som direktfilter för de slår igen av tvåtaktsdimma på bara 10-20 mil. Man kan tvätta dem med avfettning inför varje kördag om man orkar för då är det ett bra filter mot snö och remdamm + att det ger bäst flöde. Skumfilter är totalt värdelöst när de blir blöta,,både fryser till is och bygger vacum. Tygfilter är inte heller bra när de får snö på sig,de blir tvärtät då.

Effektivast men svårast att tillverka är såklart luftburk som tar in luft från så kallt och snöfritt ställe som möjligt. Bygger man rätt ska man inte behöva fiter,,ev bara ett stort SLP tyg filter på inkommande hål i burk. Bygg isåfall burken utan undertryck ,dvs stort ink hål och bestycka in förgasarna för det.