Bygga f7 till sno pro?

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
tänkte köra igång med bygget snart.. och undra vad man ska ändra för att den ska bli mer lik en sno pro 440 05/06.. dyna och sånt har jag.. undra om det är nått annat? kylare osv? tacksamm för alla svar..

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Om du ska va så serriös som att du ska göra om kylare mm. Så går ju listan att göra lång.. ett stor ex är tunnel..

B

Biosteel

kylelementen e väll lika breda fast det är väll sen att dom ska vara längre så att den totala ytan blir större så man kan kyla bort mer effekt ?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
kylelementen e väll lika breda fast det är väll sen att dom ska vara längre så att den totala ytan blir större så man kan kyla bort mer effekt ?
En F7a har nog med kylning.
Finns ingen anledning att modifiera den, såvida man inte har en 03a. Fast då är det endast expansionkärlet och en slang man byter.

En SnoPro 440 har endast främre kylare som standard.
En F7a har främre kylare, kylare som fotstegskanter och en bakre kylare.
Ska man då bygga en F7a till något SnoPro-liknande behöver man alltså inte bygga om något kylsystem. Eller det beror ju på vad man är ute efter; Om man vill ha det exakt som det är på 440n, så att det blir sämre, så går ju det att lösa...

Och tunneln är inte särskilt annorlunda, förutom att F7-tunneln är något "veckat" uppåt.

B

Biosteel

jo men jag menade om man ska kasta in en F7 motor i ett snopro 440 chassi för jag hade en -03 440 och den satt då kylelementet bak på? tänkte att dte va mer effekt i F7 motor som måste kylas bort så man bara kunde kasta på ett större element ? för bredden i tunneln e väll detsamma ?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jo men jag menade om man ska kasta in en F7 motor i ett snopro 440 chassi för jag hade en -03 440 och den satt då kylelementet bak på? tänkte att dte va mer effekt i F7 motor som måste kylas bort så man bara kunde kasta på ett större element ? för bredden i tunneln e väll detsamma ?
Jag är nästan säker på att 03ornas 440 endast har främre kylare.

Jag resonerar som så att man inte kan ha för mycket kylning.

Tunnelbredden är densamma.

Jag har dock utgått ifrån den ursprungliga frågan som tråden handlade om, dvs Snopro-looks på en F7a.

blairmorgan

Aktiv medlem
11 jan 2008
86
0
6
Dalarna
Det sitter kylare på fotstegslisterna på snopro- 03..

Jag har dock utgått ifrån den ursprungliga frågan som tråden handlade om, dvs Snopro-looks på en F7a.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det sitter kylare på fotstegslisterna på snopro- 03..
Det är jag nog beredd att backa på.

Blev lite osäker på bild

då bilden på tunneln tydligt visar att det är kylare på fotstegen.

Då har de väl den lilla, bakre kylaren? Likt den som satt på 02orna?

B

Biosteel

what .. hur fan kunde min sitta bak då? då måste förra ägaren ha moddat det för litar på dina kunskaper hehe ^^.. jo precis det va tunnelbredden jag menade jag kanske va lite otydlig i frågan :)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
what .. hur fan kunde min sitta bak då? då måste förra ägaren ha moddat det för litar på dina kunskaper hehe ^^.. jo precis det va tunnelbredden jag menade jag kanske va lite otydlig i frågan :)
Se bilden i mitt tidigare inlägg.
Den illustrerar ett kylsystem slutet till främre kylare.
Bilden på tunneln visar dock att det är kylare på fotstegskanterna.
Så jag vill inte säga någonting säkert.

Har inte alls sett något noggrant på en 02-03 i verkligheten, bara suttit och torrgasat när de kom. =)

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Blairmorgan har rätt.
Det satt kylare på fotstegslisterna -03.

Men dom kom med dom urkopplade.
En del drog helt enkelt dit några slangar så hade dom utökad kylning.

B

Biosteel

Se bilden i mitt tidigare inlägg.
Den illustrerar ett kylsystem slutet till främre kylare.
Bilden på tunneln visar dock att det är kylare på fotstegskanterna.
Så jag vill inte säga någonting säkert.

Har inte alls sett något noggrant på en 02-03 i verkligheten, bara suttit och torrgasat när de kom. =)

jo jag tittade extra noga nu på det dära... men jag måste leta upp nån polare och kolla på deras snopro 440

blairmorgan

Aktiv medlem
11 jan 2008
86
0
6
Dalarna
Helt rätt turbomounting....
det sitter på fotstegen. sätt en slang mellan kylarna sen så
ordnar det sig,
har aldrig haft problem med min kylning..
Blairmorgan har rätt.
Det satt kylare på fotstegslisterna -03.

Men dom kom med dom urkopplade.
En del drog helt enkelt dit några slangar så hade dom utökad kylning.

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
De var dom små sakerna jag mena:argh:

En F7a har nog med kylning.
Finns ingen anledning att modifiera den, såvida man inte har en 03a. Fast då är det endast expansionkärlet och en slang man byter.

En SnoPro 440 har endast främre kylare som standard.
En F7a har främre kylare, kylare som fotstegskanter och en bakre kylare.
Ska man då bygga en F7a till något SnoPro-liknande behöver man alltså inte bygga om något kylsystem. Eller det beror ju på vad man är ute efter; Om man vill ha det exakt som det är på 440n, så att det blir sämre, så går ju det att lösa...

Och tunneln är inte särskilt annorlunda, förutom att F7-tunneln är något "veckat" uppåt.