bygga om boggie

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag har sutte uch funderat hur ja ska göra om min artic boggie. men kommer inte på nån bra lösning. fick syn på EZ boggisarna. och insåg att de kna inte vara raketvetenskap att bygga en sådan. men efter som de är en stor rörlig del som ska hålla mattan sträckt och inte för strackt när den trycks ihop så måste de ju finnas nån vinkel att ta hänsyn till i främre saxen så den bestämmer boggiens rörelse och "bana" är de någon som har lite erfarenhet är de gäler dehär vinklarna och funktionerna?

tänkte på detta. då armarna till skenorna inte är raka så måste de ju ha nån funktion tycker jag?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag har också klurat på samma sak, har du kollat på fler bilder på ez-ryde? typ på deras sida? det är ju bara en stor svingarm med två dämpare och ett avlångt hål i boggieskenorna. anledningen till att rören är böjda måste ju enbart vara för att vinna lite frigång vid fullt ihoptryckt läge. i fullt ihoptryckt läge så kämpar ju den främre dämparen med att trycka boggien bakåt, det är väl där det avlånga hålet kommer till nytta. samt att det borde hålla mattan sträckt.

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Man ska nog inte bli förblindad av att dom ser simpla ut, för det är dom nog helst inte.. visst, lätta att "kopiera" visuellt men att få den att funka lika bra är nog en annan femma! bara en tanke så du inte får allt för stora förhoppningar :) lycka till iaf! och lägg ut en projekttråd.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Allt som har med fjädring att göra så är det ju mm precision som gäller. Så fast den ser lika ut men har lite fel mått så lär den inte funka alls eller mycket dåligt.
Dock om du har en som du kan ta mått från då är det ju en annan sak...eller så kör man den hårda vägen genom att testa..funkar det inte så gör man om tills man förhoppningsvis får det att funka :)

Lycka till med projektet iaf!

R

RevMan

Kan vara väldigt kostsamt att misslyckas. Läste på dootalk om allt jobb som var nerlagt för att bygga om renegadeboggien okopplad. Blev en ordentlig hög med trasiga svingarmar och stötdämpare.

EZ-ryde ser enkel ut men det finns en anledning att den är dyr. Det garanterat tagit många års arbete för att den ska bli färdig.

Hoppas du får till nått