Bygga om en bromsad släpkärrat ill obromsad

Poa

Medlem
27 dec 2009
28
0
1
Blötberget
jag har en gammal släpvagn som bromsarna är slut på och en massa annat oxå som golvet mm mm.
är det mycket jobb att bygga om den från bromsad till obromsad?

vill även ha bra tips och idéer på hur man bygger en lastramp till vagnen

tack på förhand

//Poa
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Varför vill du ha obromsat släp?
Finns inga fördelar med det vad gäller körning med släpet iaf.
Är det en lathetsfråga månne?:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Det jobbiga är väll att få den besiktigad och godkänd sen.

Jo bromsar på släp är skit. På större vagnar är det säkert bra men för småvagnar typ 120cm bredd avsed för en skoter så föredrar jag då obromsat.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Tänk på att om du reggar om den till obromsad så gäller följande att om totalvikten på vagnen överstiger mer hälften av dragbilens tjänstevikt så får du bara köra 40km/h.Tex Opel astra tjänstevikt 1200kg, totalvikt vagn 1000kg så får du bara köra lite snabbare än en moped.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jag har byggt en släp från bromsad till obromsad.
det är inte problem tyckte jag. slit bort att som har med bromsen att göra. även inne i bromrtrumman.
sen tar du ett rör som är lite större än det dom sitter bakanför handsken, (påskjutsbromen) dela den svetsa fast då det blir stumt. åk på bilprovningen å typa om den.

före:


Efter:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Jag har byggt en släp från bromsad till obromsad.
det är inte problem tyckte jag. slit bort att som har med bromsen att göra. även inne i bromrtrumman.
sen tar du ett rör som är lite större än det dom sitter bakanför handsken, (påskjutsbromen) dela den svetsa fast då det blir stumt. åk på bilprovningen å typa om den.
Vad kostar det att typa om den?
Vad fick du dra före/efter & hastighet?

Blev nästan så man blev lite sugen på att plocka bort skiten på lillvagnen. Så har man inga problem att få godkänt på besiktningen i framtiden.
 

Poa

Medlem
27 dec 2009
28
0
1
Blötberget
Jag har byggt en släp från bromsad till obromsad.
det är inte problem tyckte jag. slit bort att som har med bromsen att göra. även inne i bromrtrumman.
sen tar du ett rör som är lite större än det dom sitter bakanför handsken, (påskjutsbromen) dela den svetsa fast då det blir stumt. åk på bilprovningen å typa om den.

Snyggt.. då är det bra att börja mecka då =) tack för tipsen