Bygga om gammalt släp

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Har ett ÅTM släp 176x245cm. Skulle behöva få längden till ca 3meter.
Har ni tips på hur?
Funderade på en special läm som kan tas bort(fast i original läm fästerna.
Som förlänger typ 30cm iaf. Tips på den?
Jag och en polare brukar åka till fjällen och köra veteranskoter, så kan vara trevligt att få med en reservmaskin ifall en rasar



Har ni tips på hållare för skidan. om man lyfter den på utsidan av släpet. känns ju inte så kul att ha skotern hängandes på buken.
Lyfter man båda skotrarnas ena skida på utsidan, så bör man ju kunna dra den tredje ganska långt in på släpet.



Lånad bild likadan modell
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
SJ-pall/plank och bygg upp flaket temporärt så att lastytan hamnar ovanför lemmar/hjul o.s.v.?
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Får inte vara allt för tungt, då släpet är reggat som obromsad typ 530kg last, skotrarna klarar de just och just, så lite överlast blir de
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har byggt exakt det du beskriver på min gamla vagn.

Knäpper loss främre lemmen, sen ställer jag dit en förlängning på dragbalken (som har lemmar lika höga som vagnens)

Låser fast den neråt mot dragbalken och på vardera sida mot vagnen på vardera sida.

Förlänger 50cm.
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Har du bild på de? 50cm blir väl lite väl mycket? borde ju ta i bilen, när du svänger kraftigt?

hur funkar de annars?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kan fixa bilder.

Har "vinklat in" sidorna framåt ("spetsigt" framåt) så kan åka lika mycket fällkniv med och utan.

Innan jag byggde den så rymdes en 153", nu ryms både 174"are och 153"aren.
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Kan fixa bilder.

Har "vinklat in" sidorna framåt ("spetsigt" framåt) så kan åka lika mycket fällkniv med och utan.

Innan jag byggde den så rymdes en 153", nu ryms både 174"are och 153"aren.
Perfekt, har du förlängt bakåt? Eller kör du med överhäng?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Skulle förlänga bakåt, men köpte en ny vagn istället.

När jag hade 174an och 153an samtidigt fick jag köra fram en extra mycket men inget överhängande (grind bak, så den sitter där den sitter)

Ursäkta dåliga/tråkiga bild. Den blev degraderad till skräpvagn när jag köpte ny.

Men man ser tillräckligt tror jag, låser med lemlås både neråt och bakåt som tidigare nämnt. Hålen där fram tog jag upp för att kunna få fram ena skotern lite extra vid behov, men behovs normalt inte då denna vagn nu bara fraktar skräp och korta skotrar (2st 144" eller kortare)
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Jaha de är de där släpet. Minns att du hade nån projekttråd. men bilderna är borta i den.
De där är ju en lösning som bör funka
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
trippelpost, jag vet.
Men pga en nysvensk som missade att han hade väjningsplikt, så blev släpet skrot,
Så var tvungen att köpa en ny.

125x250cm. Hur ska man lasta 3 veteranare på den?