bygga om till watercross

lynx re 600

Ny medlem
23 feb 2015
4
0
1
kiruna
hade tänkt bygga om min lynx re 600 e-tec 09a till en vattenskoter.
vad rekomenderar ni att bygga om på den?
vad för motor ska jag sätta?
tacksam för svar

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Du har ju redan en e-tec 600 motor antar jag? Den kan du såklart köra men vill du ha mer klös så sätt i en 800.

De viktigaste motorombyggnaden är vattendräneringsnipplar ut ur botten på vevhuset. Jag nitar fast stålnipplar som har 6mm hål genom sig och på dem sätter man en soppaslang på som dras till ett lämpligt ställe. Obs slangarna får inte grenas ihop till en slang för då störs motorn för mycket. I slutet på slangarna pluggar eller viker man slangarna under gång, de går lyxa till med vattenlås typ ballofix också.

De visade sig vara väldigt bra med dränage för Kg racings motorer höll stenbra hela säsongen när vi dränerar ut vattnet och sköljer igenom motorn med oljeblandad bensin efteråt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag trodde insprutare var ett problem i watercross pga mer elektronik men faktum är att insprutare kräver mindre jobb vid sänkning och de håller bra för vissa ivf. Man slipper dränera förgasare och få vatten i bränslepumpen som kan vara ett elände på förgasarmotorer.

Men när man väl får ett elfel på insp så är det svårfixat på tävling som ex. Förgasarmotor blir det sällan allvarliga fel på oc går fixa ute i skogen.

Svaret på insprut vs förgasare är nog 50/50 .

Annat att tänka på är mycket.
1. Inte höga kammar på mattan 32-38mm är mest vanliga .
2. Inte kort maskin om du ska tävla.
3. Smalna av framvagn.
4. Ställa in boggin med mycket tryck i fram och uppdragen bak är vanligast ,kolla Youtube hur de är ställda i extrema vinklar.
5. Täta så inte vatten sprutar in på variatorer och pipor samt skydda luftintaget till luftburk från vatten.