bygga på skruvtipp på släpvagn

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
Köpte i dagarna en släpvagn med tipp, dock utan "skruv"

Har någon eftermonterat en sådan? alltså hittat på någon egen lösning, helst så billigt som möjligt.

Känns som att det är ett måste att ha då man lastar 2 skotrar och ändå har tipp, skönt att slippa lyfta upp sista skotern eller ställa sig mot snödrivor och hålla på
 
Reactions: Berra460
D

Deleted member 9532

Jag har inte gjort nåt själv, men däremot fick jag en liten enkel bild i huvudet med ett skruvben från en gammal husvagn? Kanske går att utveckla... :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Samma här, vagn med tipp, utan skruv :rolleyes: (alltså vagnen är utan skruv, inte jag :laugh:) Ja tänkte använda mig av ett stödben till en arbetsvagn, dom lyfter ganska högt!!
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
En domkraft från en amazon,140, merca eller liknande skulle väl kunna passa? Bara att göra lämpliga fästen i vagnen så behöver du inte ha den på hela tiden.
 

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
En domkraft från en amazon,140, merca eller liknande skulle väl kunna passa? Bara att göra lämpliga fästen i vagnen så behöver du inte ha den på hela tiden.
Hm det där lät faktiskt intressant :) varför inte en saxdomkraft som man monterar in under flaket på nått snyggt sätt, jag vill ha en permanent lösning, undrar dock om lyfthöjden är tillräcklig, ser nu att dom flesta lyfter runt 35cm, går säkert modda och bygga på den lite extra om man vill ännu högre.

Är det nått särskilt med domkrafterna från amazon eller merca du syftar på? hittar inget om dom :ciao:
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
mercadomkrafterna är av klassiska saxmodellen, och skulle nog vara enkla att motera på en släpvagn! kolla på närmaste skrot, finns ju miljoner gamla skrotade mercor :p
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Är det nått särskilt med domkrafterna från amazon eller merca du syftar på? hittar inget om dom :ciao:
De har högre lyfthöjd än en vanlig saxdomkraft tror jag. Jag kan gå ut och mäta imorgon och ev ta en bild om du vill.

Edit: Amazondomkraften är inte av sax-typ och jag hade för mej att domkraften till Merca var lika. W123 kanske har en liknande. Ska prova att hitta en bild
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Kolla på tex Jula. Klicka Transport & Biltillbehör -> Släpfordon -> Stödfötter. Där finns nog något lämpligt :)

Edit:
Då tänker jag att man sätter den i tex hörnet av släpet och lyfter mot backen. Inte att man lyfter flaket mot "dragstången".
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ta ett stödhjul från en släpvagn ta av hjulet ,svetsa fast ett fäste på vagnen så att du kan fästa själva anordningen där hjulet på själva stödet satt ,svetsa fast själva röret i vagnen och vips har du skruvtipp :)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Varför vill man ha skruv tipp? Tycker det är så fint på mitt släp för då tippar man bara ner det sen köra man upp det man vill på släpet och automatiskt så tippar den tillbaka och låser fast.. klart med det
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Varför vill man ha skruv tipp? Tycker det är så fint på mitt släp för då tippar man bara ner det sen köra man upp det man vill på släpet och automatiskt så tippar den tillbaka och låser fast.. klart med det
Har man två skotrar så är det ju ett måste men annars så behövs det väl inte..
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Kört två skotrar på släp med skruv tipp i helgen sjukt smidigt!

Saab 9-5 har saxdomkraft vet ej hur högt dom lyfter men det borde ligga massa sånna på bilskrotarna o skräpa....kan inte va spec dyra där....
 

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
Varför vill man ha skruv tipp? Tycker det är så fint på mitt släp för då tippar man bara ner det sen köra man upp det man vill på släpet och automatiskt så tippar den tillbaka och låser fast.. klart med det
Den varianten funkar klockrent när man bara ska på med en skoter, men jag kör oftast med 2st på flaket så en skruvtipp vore guld värd!

Sen trodde jag väl ändå att alla på detta forumet tar fart nå så inihelvete och använder sina tippvagnar som skoterhopp när det ska lekas och då är skruv ett måste så inte flaket tippar ner :evil:

Saxdomkraft eller stödhjul är något jag ska kolla vidare på, tack för tipsen. Ska fräscha upp vagnen i sommar så jag kan återkomma om några månader med resultat
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
När jag byggde mig en släpvagn till skotern förra sommaren monterade jag skruvtipp på den. Jag köpte en tippskruv på släpvagnshuset och tillverkade egna fästen av plattjärn. Har fungerat klockrent under vintern.


 

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
När jag byggde mig en släpvagn till skotern förra sommaren monterade jag skruvtipp på den. Jag köpte en tippskruv på släpvagnshuset och tillverkade egna fästen av plattjärn. Har fungerat klockrent under vintern.
Såg väldigt bra ut det där!! Hur mkt fick du ge för tippskruven?
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag betalade 648 kr på tippskruven. Går ju att göra det billigare genom att svetsa på rörbitar på ett vanligt stödhjul.