Bygga "trailer" av husvagn?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hallå.

Har sutte så här på kvällningen och läst och tittat på en del trailer ekipage i usa där dom kan köra in skotern i värmen, och ha verktyg och annat hängandes på väggarna. Ser ofta ut som typ hästtransporter och liknande.

Det jag funderar på, skulle det inte gå att kapa av bakdelen på en 550 vagn (ex), och sätta in en port eller "gångjärn" ? Rensa innuti och sätta upp verktygstavlor och sådant.

ÄR det bara korkat och dumt? Blir det helt olagligt bara för att man ställer in en skoter istället för en säng?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Så länge du har lastsäkringsöglor samt registreringsbesiktigar och väger om den den så ska det funka.

Vill dock göra dig uppmärksam på 2 saker.

Det första är att om du kapar av bakänden, och monterar ur inredningen så blir den SJUKT instabil, du kan knuffa omkull hela överbyggnaden för hand till en 300 kilos skrothög. Mycket och besvärlig förstärkning behövs.

Det andra är att golvet i en husvagn inte är avsett för särskilt stora laster. Detta är ju dock enklare att förstärka upp.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
mjo jag funderade på det jag med. Tror inte jag skulle testa detta någonsin, men det känns ändå som att förstärka en husvagn, måste vara mindre bök, än att isolera en trailer.

Jag kan ha fel. Men vore väldigt trevligt att ha en säng/spis och skoter "baki" liksom=)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Detta hade väl varit något...



Ditt nya ekipage ? ; )

Tråkigt nog är nog en racebuss / husbuss det närmaste man kan komma här i Sverige.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jodu johan, lite det där man vill åt.

Men å andra sidan. Om man köper en rejäl jävla boggievagn, och sedan slaktar en husvagn på väggar /tak /inredning m.m så kanske det går, då borde det ju inte krävas någon omregistrering heller, då "huset" igentligen bara är "last" så att säga.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
jodu johan, lite det där man vill åt.

Men å andra sidan. Om man köper en rejäl jävla boggievagn, och sedan slaktar en husvagn på väggar /tak /inredning m.m så kanske det går, då borde det ju inte krävas någon omregistrering heller, då "huset" igentligen bara är "last" så att säga.
Vet inte riktigt vad du menar, men tar du huset av en husvagn LÄR du regga om den då det blir en annan typ av fordon, dom ändrar ett typnummer när man reg.besiktigar - Från husvagn till flakvagn, hette 09 och 15 eller något.
Däremot om man tar av huset och sätter dit en liten timmerstuga..?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo så är det ju. Men jag menar tvärtom.

Om man köper en stadig släpvagn för 1600kilo eller så, sen tar man skälva "huset" från en husvagn och monterar på släpet.

Då borde det ju inte krävas någon reggbes, det borde ju vara som att montera en kåpa.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Eller så bygger man av lastbilsväggar från en kyltransport. Stabilare än husvagn, isolerat o klart