Bygga uppvärmt GPS-fodral (Garmin Nüvi 2xx, TomTom.)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har ett (till) projekt på g :)

Min plan är att bygga ett uppvärmt fodral som även laddar GPS:en.

För att bygga detta tänkte jag köpa ett vattentätt motorcykelfodral för gps, en handtagsvärmare och en usb-laddare för bil samt en vanlig ciggpropp.

USB-laddaren ska plockas isär och elektroniken ska monteras in i fodralet och kopplas ihop med värmeplattan från handtagsvärmaren.
Sedan spänningsmatar jag både USB-laddare och handtagsvärmare med samma ciggpropp i skotern.

Har beställt delar så det kommer en byggbeskrivning sedan här i tråden.

Vattentätt GPS-fodral 164:-
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320530116220
Handtagsvärmare 60:-
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=270611715495
USB laddare 34:-
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=190417590554
Ciggkabel 22:-
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350364926434

Hittills spenderat 280 på delar, så byggkostnaden bör bli under 400:-

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: Bygga uppvärmt GPS-fodral (Garmin Nüvi, TomTom.)

En dum fråga kanske men varför ett uppvärmt fodral då du ändå ska ha laddning till gps:n?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.085
113
Stora Blåsjön

Det enda problemet min Garmin Nüvi 500 har haft med kylan är att batteriet inte håller speciellt länge. Så har man bara laddning till den så ser jag det som onödigt med uppvärmd hållare till den.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet

En dum fråga kanske men varför ett uppvärmt fodral då du ändå ska ha laddning till gps:n?
Finns inga dumma frågor :)

Enligt specarna för min Garmin Nüvi 205 så gillar den inte minusgrader (det är ju en bil-gps), vilket jag märkte av förra vintern då touchdisplayen inte riktigt ville vara med. Jag fick förvara den i en innerficka för att den skulle funka.

Så det är inte bara för att den drar batteri fort när den blir kallare, det är även för att den ska fungera bättre.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet

Det enda problemet min Garmin Nüvi 500 har haft med kylan är att batteriet inte håller speciellt länge. Så har man bara laddning till den så ser jag det som onödigt med uppvärmd hållare till den.
Garmin Nüvi 500 är bättre konstruerad (och dyrare) än 200-serien så till den behöver du ju inte ens ett fodral, till den räcker det att plugga in laddaren.

(Moddat rubriken lite så det syns att det är för crappy budget-gps:er)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har också en Garmin nuvi som jag köpte förra året, köpte ett fäste till den och har ordnat ström, men jag har aldrig haft några problem med displayen på den..Har kört i -15 utan problem.. men det är klart att får displayen lite värme så lär den trivas bättre...Har iof en 500 kanske inte är samma problem med dem??

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ni som har Nüvi 500 behöver bara plugga in strömmen för den är gjord för att funka.

Är man snål å köper en begagnad Nüvi 200, så får man lägga några extra slantar för att det ska funka.

Men eftersom man kan hitta en begagnad Nüvi 2xx för ca 300-400:- så kan det ju bära sig att lägga några hundralappar till för att få den användbar på skotern.

Last edited:
D

Draken

Garmin Vista Hcx ftw,två dagars körning på samma laddning trots att den sitter helt öppet.

Hellre bra batteritid än någon flashig touchskärm som tar massa ström och som jag inte behöver.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Så nu är den klart.

Jag började med att ta handtagsvärmaren och klippa bort så jag bara hade brytaren och en värmeplatta.

Sedan plockade jag isär en USB 12v laddare för bilen och klippte USB-kabeln lite kortare.

Jag hade även en lämplig 12v dc chassikontakt liggandes som jag skruvade in i en liten plastbit.

Sedan var det bara att löda ihop alla delarna med lite krympslang över lödningarna.

I fodralet fanns det skummgummi som man fick skära till så att elektroniken fick plats och så att laddkabeln kunde kopplas till GPS:en. Eftersom det var flera plattor så kunde jag ta den tunnaste plattan mellan GPS:en och värmeplattan.

Såhär blev det färdiga resultatet, för att slå på värmen i fodralet får man öppna upp blixtlåset och slå om switchen.

Har provkört och allt verkar funka precis som det ska :)

12v kabeln jag köpte har en 3A säkring och den ska räcka till.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Najs gjort!

Skärmen brukar annars fungera i minusgrader så länge man har på bakgrundsbelysningen.