Bygge av barnskoter från scratch - Lynx Shredder 110 -> 200

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.362
1.170
113
Stora Blåsjön
En uppdatering.
I början av december var vi ut och körde då var det ca 50-60cm lössnö utan botten. Då gick maskinen extremt tungt, blev många fastkörningar. Men motorn mådde inge bra av det då det gick sakta så blev väldigt dåligt med fartvind för att kyla motorn, så den skar typ. Blev inte stum men gick extremt dåligt och trögt.

Så hem å beställa en ny motor. Nu blev det den billigaste 212cc jag kunde hitta med elstart + variator.
Blev lite lätt puts i toppen då de är extremt o-optimal från fabrik. Samt jag var nyfiken och kikade på kamaxeln, och den var gjord i plast :)
Hade en gammal skrotad honda motor av samma typ så plockade kamaxeln från den då den var i stål, plus att den hade ca 0.3mm mer lyft.

Motorn monterad och redo.
Ny matta blev även monterat i höst.
Har kört i nyårshelgen och det har funkat fint, kan helt klart rekommendera variator i en snöskoter :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.362
1.170
113
Stora Blåsjön
Tydligen rätt vanligt i gräsklippare/jordfräsar m.fl nuförtiden. Briggs & Stratton har det tydligen, (på vissa motorer i alla fall), bl.a.
Är väll egentligen rätt smart. Blir motorn för varm eller brist på olja så sänks effekten då kamaxel smälter :)
Nä de säljer väll inga motorer om de håller 30år utan oljebyte.

Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.623
473
83
Malå/Adak
Är väll egentligen rätt smart. Blir motorn för varm eller brist på olja så sänks effekten då kamaxel smälter :)
Nä de säljer väll inga motorer om de håller 30år utan oljebyte.
Jag är så "pervers" att jag byter olja i alla mina säsongsapparater en gång per år, både slungor och klippare =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.362
1.170
113
Stora Blåsjön
Jag är så "pervers" att jag byter olja i alla mina säsongsapparater en gång per år, både slungor och klippare =)
Det är ju nästan snudd på det ja.. :) Föredrar också att underhålla mina maskiner.
Men snöslungan som vi har i stugan som min morfar köpte för länge sedan en Ariens med Briggs motor. Morfar dog för ca 38 år sedan och den slungan var lång ifrån ny då. Den slungan har ingen bytt olja på sen morfar dog, ingen vet när den byttes senast, så den motorn har som gått på tradition kan man säga. Nu brakade den motorn för 3 år sedan så då köptes en ny motor. Så räknar man på det så är det nästan onödigt med oljebyte :) Man får ju en ny motor för samma pris som oljan hade kostat om man byter varje år...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.623
473
83
Malå/Adak
Nåja, en liter olja kostar en tjuga-ish. 40(år)x20(kr)=800kr och det är väl fortfarande billigare än en kinamotor =)

....å andra sidan finns inget som garanterar att den motorn skulle gått en enda minut längre med ny olja.

Man kan väl säga som så att prylar med trycksmörjning, (och då ofta även oljefilter), behöver tätare byten än stänksmorda motorer =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.362
1.170
113
Stora Blåsjön
Nåja, en liter olja kostar en tjuga-ish. 40(år)x20(kr)=800kr och det är väl fortfarande billigare än en kinamotor =)

....å andra sidan finns inget som garanterar att den motorn skulle gått en enda minut längre med ny olja.

Man kan väl säga som så att prylar med trycksmörjning, (och då ofta även oljefilter), behöver tätare byten än stänksmorda motorer =)
Nu när man gör en sådan kalkyl så får man faktisk räkna på Briggs 1.4 liters förpackning för 199kr då blir det 40x199=7960 och då får man faktisk 2st eller nästan 3st kinamotorer :) eller en Briggs & Stratton original.