Byta boggie på en lynx 3300

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
Finns de nå kunnig "personal" här som skulle kunna ge mig lite tips och tricks.
Jag har som sagt en "valmet" lynx Gls 3300 -86 som boggien är helt slut på även mattan är slut. Så jag har funderingar på att byta till en annan boggie. Alltså en bättre. Vad bör jag tänka på om detta ska gå vägen? och hur mycket lär jag Bygga för att få de att fungera?

Tack som fan för alla svar

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
skotern du tar nya boggien från ska du mäta centrum till centrum mellan drivaxel och första svingen och sen C/C mellan bakre och främre svingen, sen ska du montera den med dom måtten så du får rätt geometri :) är inte så mycket jobb att göra den, droppers kommer du säkert så göra bak och fram kanske du bara behöver borra nya hål i tuneln :) beror iof hur hör du vill ha den.

nygr3n

Medlem
9 jan 2011
30
0
1
okej okej,. de låter ju inte allt för svårt, men sen lär man väl byta drivhjul då denna maskin har delning 1.97 och 99% av alla har 2.52 ca. och vid byte av drivhjul lär man väl tänka på diametern på drivaxeln bara? eller är de nå där med man måste ha i åtanke?? tack än en gång :D alla tips är bra, förutom dom dåliga

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
jo och kolla även drivhjuls diametern så dom från plats :) mät hur mycket plats du har mellan drivhjul och tunnel så du vet hur stora drivhjul du ska ha för att få plats med den kamhöjd du byter till, har du samma drivhjul som jag har på min gamla krigare (lynx 250) så ska det inte vara problem med plats där :)