Byta dragsnöre på Phazer II

Digitalknas

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Uppsala Sverige
Hej,
behöver byta mitt dragsnöre på min Phazer II då det är på väg att gå av. Skulle behöva lite tips på hur man enklast kan göra detta. Tack på förhand!

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Om det håller på att gå av vid handtaget så är det ju bara att dra ut mer snöre genom hålet i handtaget och göra en ny knut. Men måste du byta snöre så ska magnapullen lös.
Plocka bort avgasröret sen kommer du åt att skruva lös magnapullen. Plocka bort plattan med snöret men akta då den är spänd med fjäder.
Fäst det nya snöret i plattan och linda upp snöret åt rätt håll....
Trä ut snöret genom hålet. Pilla ut snöret mellan plattan och hålet och snurra plattan med snöret för att spänna fjädern till önskad spänning.

Digitalknas

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Uppsala Sverige
Om det håller på att gå av vid handtaget så är det ju bara att dra ut mer snöre genom hålet i handtaget och göra en ny knut. Men måste du byta snöre så ska magnapullen lös.
Plocka bort avgasröret sen kommer du åt att skruva lös magnapullen. Plocka bort plattan med snöret men akta då den är spänd med fjäder.
Fäst det nya snöret i plattan och linda upp snöret åt rätt håll....
Trä ut snöret genom hålet. Pilla ut snöret mellan plattan och hålet och snurra plattan med snöret för att spänna fjädern till önskad spänning.
Tack för svaret! Snöret börjar gå av på mitten tyvärr så det blir till att göra det sistnämnda i ditt svar.
Blir första gången jag ger mig på något sådant så jag behöver nog alla tips jag kan få...:nod:
Kan man släppa på spänningen hos fjädern på något sätt eller gäller det att akta ansikte och ögon om/när den flyger loss?

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Om allt är helt så ska inget flyga lös då du skruvar lös magnapullen. Magnapullen borde sitta på 4 skruvar sen ska det bara vara att lirka upp den. om snöret har gått av och lindats in i magnapullen så borde all fjäderspänning ha släppts. Jag tror men är inte helt säker men tror plattan som snöret är upplindad på och som fjädern sitter i har en centrum bult som håller fast hela packetet.