Byta drivhjul på skidoo skandic

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Hejsan. Jag tänkte bygga om min skandic -82a för 307 matta med 2,52" delning. Anledningen till det är mest att det verkar nästan omöjligt att få tag på en billig matta med rätt delning 1,97". Och då är min fråga om nån vet om det finns drivhjul med 2.52 delning som utan för stora modifikationer passar på skandicen?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mått på axeln?
Sexkant-axel?

Kolla det och återkom, så är det lättare att svara. :ciao:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Mått på axeln?
Sexkant-axel?

Kolla det och återkom, så är det lättare att svara. :ciao:

Nu har jag gjort en koll på skotern och kommit fram till att det är en sexkantig axel på 28.5 - 29 mm, men om jag läser i en gammal skoter katalog som jag har så står det att axeln ska vara 1.07 tum med en avvikelse på +/- 0.01 tum villket bara är lite över 27 mm. Så jag vet inte vad man ska gå efter. :cool:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då har du inga problem.

Hjulen finns i:
1"
1 1/16"- 1 1/8"
1 1/4"

Fram med miniräknaren och räkna om till mm!

Bara att bestämma hur många tänder du ska ha, och ringa närmaste skoterskrot! :rock:

Lite tips på hjuldiameter vid 2,52" delning:
8t: 159mm diameter
9t: 180mm diameter
10t: 200mm diameter

Lycka till!

edit: Självklart så mäter du axeln med skjutmått, och låter det måttet bestämma. Kataloger kan ha fel. Skjutmått har sällan fel...
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Okej då låter det som att det handlar om ett par 1 1/8" (28.575mm) hjul.

Sen skillnaden mellan olika många kuggar är väl bara villken utväxling man vill ha samt hur mycket plats man har i tunneln?

När jag tittade in under skotern så började jag fundera på hur man får bort dom gammla hjulen från axeln och hur man får dit dom nya. Är det nåt du har erfarenheter av? :hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sen skillnaden mellan olika många kuggar är väl bara villken utväxling man vill ha samt hur mycket plats man har i tunneln ?
Det är inte antalet kuggar som styr utväxlingen, utan det viktiga är diametern på drivhjulen !
I ditt fall skall du försöka hitta ett drivhjul med så lika diameter som dina original drivhjul som möjligt.

Lite tips på drivhjuls diametrar med 2,52" delning :

8t : 159 mm diameter
9t : 180 mm diameter
10t : 200 mm diameter




.
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Det är inte antalet kuggar som styr utväxlingen, utan det viktiga är diametern på drivhjulen !
I ditt fall skall du försöka hitta ett drivhjul med så lika diameter som dina original drivhjul som möjligt.


.
Jo visst men eftersom jag bestämt ska ha en delning på 2,52" så betyder det att fler kuggar = större diameter, färre kuggar = mindre diameter.
:rock:
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Jag har varit och mätt lite på min skoter igen och konstaterat att jag nog kan ha 8 kugg som störst. Finns det mindre än 8 kugg med 2,52" delning och 1 1/8" axelhål eller är 8 det minsta? :hmmmm:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har varit och mätt lite på min skoter igen och konstaterat att jag nog kan ha 8 kugg som störst. Finns det mindre än 8 kugg med 2,52" delning och 1 1/8" axelhål eller är 8 det minsta? :hmmmm:
Jag har aldrig sett 2,52" med 7 kugg. Är GANSKA säker på att det inte finns. Det finns iaf inte som eftermarknadsdelar, i så fall som orginalhjul på någon äldre maskin.

7 kugg med 2,52" skulle ge en diameter på 138 mm, vilket är VÄLDIGT litet.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Krångla inte till det.....

Lite tips på drivhjuls diametrar med 2,52" delning:
8 t : 159 mm diameter
9 t : 180 mm diameter
10 t : 200 mm diameter
Jag har varit och mätt lite på min skoter igen och konstaterat att jag nog kan ha 8 kugg som störst.
Finns det mindre än 8 kugg med 2,52" delning och 1 1/8" axelhål
eller är 8 det minsta ? :hmmmm:
Skit i antalet kuggar på dina original drivhjul,
De har inget med saken att göra då du tydligen i alla fall byter till annan delning på den nya mattan !
Det är bara diametern på dem som är avgörande !

Mät diametern på dina original drivhjul och jämför sedan med de uppgifter du redan fått av bcool ovan !

...Eller menar du att dina original drivhjul har mindre diameter än ~159 mm :hmmmm::hmmmm:



.
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Jag har aldrig sett 2,52" med 7 kugg. Är GANSKA säker på att det inte finns. Det finns iaf inte som eftermarknadsdelar, i så fall som orginalhjul på någon äldre maskin.

7 kugg med 2,52" skulle ge en diameter på 138 mm, vilket är VÄLDIGT litet.
Ok. Jag tyckte också att det lät väldigt konstigt med 7 kugg men ville iallafall höra vad ni sa om saken.

Men ett 8 kuggars ska iaf bli bra ;)



edit: Tack för snabba och enkla svar som svarar på det jag vill veta och inta allt annat, sånt gillar jag.
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Sv: Krångla inte till det.....

Skit i antalet kuggar på dina original drivhjul,
De har inget med saken att göra då du tydligen i alla fall byter till annan delning på den nya mattan !
Det är bara diametern på dem som är avgörande !

Mät diametern på dina original drivhjul och jämför sedan med de uppgifter du redan fått av bcool ovan !

...Eller menar du att dina original drivhjul har mindre diameter än ~159 mm :hmmmm::hmmmm:



.
Har jag någonsin nämt antalet kuggar på mina orginal drivhjul?

Jag är helt medveten om att det inte har nåt med saken att göra,
men grejjen är som så att det finns inte så mycket mellanrum kvar mellan drivhjul och tunnel nu.
Och ett 8 kuggars drivhjul är ungefär lika stort som mitt orginal är och jag ska ha högre kammar på nya mattan.
Så därför ville jag veta hur små drivhjul det finns så jag kan räkna ut hur höga kammar jag kan ha utan att det tar i tunneln.
Så det är inte omöjligt att jag hade köpt ett 7 kuggars om det hade funnits.

Bara för att jag ska bygga om så betyder inte det att jag måste ha samma utväxling etc.

Ett enkelt svar på min fråga som som tex det bcool skrev att det inte fanns 7 kuggars hjul hade räckt bra.
Men tack ändå för att du tar dig tiden att försöka hjälpa till, det uppskattas.:ciao:
 

MrWestberg

Välkänd medlem
15 nov 2009
128
1
6
35
Rissna
Hej e de nån som har nå drivhjul över med delningen 2,52 med axelhål 1 1/8- 1 1/16 8 tand
skriv PM mvh// Emil
 

Amazon_Sleper

Aktiv medlem
14 mar 2009
64
0
6
Krokån/sollefteå
Hejsan. Jag tänkte bygga om min skandic -82a för 307 matta med 2,52" delning. Anledningen till det är mest att det verkar nästan omöjligt att få tag på en billig matta med rätt delning 1,97". Och då är min fråga om nån vet om det finns drivhjul med 2.52 delning som utan för stora modifikationer passar på skandicen?
Har faktiskt en skandic -82 som jag byggt om till 2,52" i delning om jag inte missminner mig så var de hjul från en artic som stämde bäst med drivaxeln;)
Sen för å byta så rekomendera jag en hydralpress annars finns risk för å skada drivhjulen:nono:
Men varför en 307 på en skandic kommer ju se tvär mongo ut:stupid: tog en 358ja å funka kalas sen jag flytta bak å ner boggin;) Vad ska du köra med för kamhöjd? För garanterat så rymms en med 20mm utan problem med orginal diameter.
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
Har faktiskt en skandic -82 som jag byggt om till 2,52" i delning om jag inte missminner mig så var de hjul från en artic som stämde bäst med drivaxeln;)
Sen för å byta så rekomendera jag en hydralpress annars finns risk för å skada drivhjulen:nono:
Men varför en 307 på en skandic kommer ju se tvär mongo ut:stupid: tog en 358ja å funka kalas sen jag flytta bak å ner boggin;) Vad ska du köra med för kamhöjd? För garanterat så rymms en med 20mm utan problem med orginal diameter.

Okej tackar för tipset, men nu har jag fått tag på driv hjul. Fast dom hade för litet axelhål men det löste jag genom att ta med axeln till skolan där jag fick hjälp av några kompisar på industri programmet som fräste ner axeln åt mig.
Sen spännde jag fast driv hjulen i ett par järn i arbetsbänken och bankade ner axeln med en slägga. Det gick hyffsat lätt då axeln blev lite lite mindre än tänkt vid fräsningen. Men det är iaf tillräckligt för att hjulen ska sitta kvar.

Sen anledningen till att jag ska ha 307 matta är att dom verkade billigast och lättast att få tag på + att jag ville ha en kortare matta (har köpt en nu).
Håller med om att det skulle se mongo ut men grejjen är den att jag ska korta av tuneln så den passar med mattan.
Mattan jag ska använda är sliten och så men jag tror att det är ca 32 mm kvar på den, och det är uträknat att det ska gå dit. :hello:
 

Amazon_Sleper

Aktiv medlem
14 mar 2009
64
0
6
Krokån/sollefteå
2 lösningar av samma problem:) huvudsaken de funka.. Men hade de inte vart lättare med en citation då:hmmmm2: Men tänk på att scandicen e otroligt lågt drevad.. Så ligg inte å pressa den nå onödigt länge.. tänkte på mindre drivhjul övervarva ju orginal:blink1: Ja med mina drivhjul får man ju nästan in foten så lär nog inte vara nå problem med å få plats...
 

skandic -82

Medlem
24 sept 2009
44
0
1
Falun
2 lösningar av samma problem:) huvudsaken de funka.. Men hade de inte vart lättare med en citation då:hmmmm2: Men tänk på att scandicen e otroligt lågt drevad.. Så ligg inte å pressa den nå onödigt länge.. tänkte på mindre drivhjul övervarva ju orginal:blink1: Ja med mina drivhjul får man ju nästan in foten så lär nog inte vara nå problem med å få plats...

Det är mycket möjligt att det hade vait lättare med en citation, men det är så att jag hade redan scandiken och det får inte kosta spec mycket så då fick det bli man tager vad man haver principen. :bigsmile:

Jag ska nu använda 8 kuggars drivhjul med 2,52" delning och dom har nästan exakt samma diameter som dom hjulen som satt på tidigare (Är ej säker på om det var original som satt där förut).
Men mattan ska iaf gå dit enligt mina mätningar, och det är huvudsaken, :bigsmile::ciao: