Byta framdämpare?

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Hej!
Håller på att ska byta höger framdämpare på min Skidoo Formula 500 från 1999.

Har stora problem att få tillbaka den nya, är samma längd osv. har någon något bra tips man kan få när man ska tillbaka med den gamla. allt sitter nu på skotern bärarm osv bara dämparen som fattas. Men känns som man måste trycka ihop den på något bra sätt. några cm ifrån att passa känns det som.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Om du inte har pallat upp skotern under buken så gör det med något lämpligt , en drickesback , plastlåda av nåt slag brukar funka fint
Skidorna ska va i luften iaf!

har du lossat förspänningen till dämparen helt så att fjädern är så slak som möjligt , dvs dom 2 metallringarna som sitter mot fjädern?? nr 32 på bilden!

om du inte får dit den ändå så ta ett spännband lr 2 och pressa ihop fjädern så mkt du kan o prova igen!

Lycka till!

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Hade bara pallat upp ena skidan. Men ska prova med båda då. Spännband känns lite knepigt att lyckas pressa ihop fjädern med men ska ta med och prova det också!

Tusen tack för tipsen.

På din bild ser det ut som dämparen sitter upp och ner (den stora) allså pinnen på dämparen går ner mot bärarmen, så kan det ju inte ska vara. är inte så på andra sidan heller.

Men tack!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
här är en bild från en formula z 500 -99

på lilla bilden är den ju upp o ner men på stora så sitter den ju rätt..

bilden var bara med som illustration (en bild säger mer än 1000 ord ) :D

Jag postade en länk till alla Skidoos sprängskisser här i forumet om det kan va till nån hjälp

Min tanke var ju att ju mer du pressar ihop dämparen ju lättare är det att montera fast den!

Att lossa på krängningshämmaren kan ju oxå va en sak som kan underlätta monteringen?