Byta kedja på Prowler!

j.therell

Medlem
19 okt 2009
26
0
1
Boden
Hej

Stötte på ett problem när jag skulle byta kedja på min gamla Prowler idag. Den gamla kedjan var sliten och glapp och ca 5 mm längre än den nya kedjan när jag höll upp de paralellt med varandra.
När jag nu ska få dit den nya kedjan får jag verkligen inte dit den, hur tight som helst är det. Den gamla kedjan får jag dit relativt lätt. Har tagit ut dreven och släppt på spännaren max och försökt på alla möjliga sätt men lyckas ändå inte.

Någon som kan ha nåt vägledande tips som kan leda till success?

Tacksam för svar
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ta lös dreven och sen lägger du på kedjan och sen sätter tillbax dreven med kedjan på
 

j.therell

Medlem
19 okt 2009
26
0
1
Boden
Okej...har provat med två drev då jag bara har två händer...men får försöka få nån att hjälpa mig med det:)

Tack för svaret iaf!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Prova med det nedre drevet först och sätt inte på kuggen helt, för då bryter det för mycket när andra ska på.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
är väl bara två drev?:S ett upptill och ett ner till?
Den kanske har backväxel.


Som Antonol säger, du får trä det nedre drevet först, men bara så pass att det inte ramlar lös, sen får du ta de andra dreven och bit för bit på varje, så brukar det gå.

och ha kedjan på det översta och understa dreven innan du försöker trä dem på axlarna. när du trätt de dreven på axlarna, så pass att de precis sitter, kan du sätta backdrevet (om du har backväxel) mot kedjan och sen lirka det på sin axel.

Det kan va jäkligt tight, men försök ha i tanke att det ska bli så lite "sidobrytning" på kedjan som möjligt, för det minskar på det lilla spel du har att lira med.


Hoppas detta hjälper.

//Dennis
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Vad har du för drev kombination ? Det låter inte helt optimal att ha för spänd kedja. Även om lätt blir lurad av spänningen under själva montaget. Att byta top drev till ett kugg mindre kan vara en möjlighet som inte behöver vara så dyrt. Bör även gå hitta beg.

Jag tycker att med backväxel är det lättast att sätta de två övre dreven med kedjan runt först och låta nedre drevet bara hänga i kedjan under tiden. Detta då backväxellådan har en lös yttre del av drivaxel som dreven sitter på. Brukar gå bra att placera/trycka dit drevet på plats, sedan trycka ihop axeldelen med drivaxelns splines. Sen är det bara att sätt dit resterande drev och länkage.

Glöm inte att använda någon form av gänglåsning typ loctite eller likande på alla bultar till dreven.
 

j.therell

Medlem
19 okt 2009
26
0
1
Boden
Får fortfarande inte dit kedjan. Har nu tagit lös alla tre drev och provat sätta dit allt samtidigt med det fattas några millimetrar ändå? Jag hade med mig den gamla kedjan till affären när jag köpte den nya så det borde ju vara rätt, men tror ni att det trots allt kan vara fel kedja, antalet länkar stämmer på bredd (11) och längd(70)?
Ska man prova med att bryta kedjan och få på den på det sättet istället?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det bästa är ju om du kan låna en 72-kedja och prova.
Jag satt i exakt samma läge med min ZRT efter nerdrevning. Ett riktigt helvete att få dit en 70-kedja, och 72 var så läng att spännaren inte kunde spänna upp kedjan.
Det slutade med att vi fick lossa på lagerhållarna lite lite lite, och på det sättet sätta dit 70-kedjan. Tajt som fan men med lite körning blir den ju en aning uttöjd.